Luomuliitto-logo-pieni-2

Saako luomuvalvonnassa oleville eläimille käyttää kuivikkeena ylivuotista tavanomaista heinää?

Luomueläimille saa ostaa kuivikkeeksi tavanomaista olkea. Hankinta- ja käyttömäärät sekä hankinta-ajankohdat sekä se, mille eläimille kuivikkeita on käytetty, kirjataan tuotevirtakirjanpitoon. Tavanomaista olkea saa käyttää kuivikkeena vain eläinten makuualueilla, ja rehuksi se ei siis kelpaa. Ruokintapöydälle tavanomaista olkea ei saa jakaa.

Luomuheinää voi käyttää kuivikkeena. Sen sijaan tavanomaista heinää ei saa käyttää kuivikkeena luomueläimille. Sillä ei ole merkitystä, onko tavanomainen heinä ylivuotista vai ei.

Ainoa poikkeus, jolloin tavanomaisia heinäkasveja voidaan käyttää luomueläinten kuivikkeena, on nurmen siemenviljely. Jos esimerkiksi tavanomaiselta pellolta on puitu timotein siemenet, voi jäljelle jääneet korret käyttää luomueläinten kuivikkeena.

Katarina Rehnström
Kotieläinasiantuntija