Asiantuntija vastaa

Saako luomuelintarvikkeissa käyttää tavanomaista perunatärkkelystä, kun se toimii tuotteessa hyvin ja on kohtuuhintaista? Jos ei saa, niin voiko sille hakea jotain poikkeuslupaa?

Luomuelintarvikkeissa sallitut tavanomaiset ainesosat on lueteltu komission asetuksen 889/2008 liitteessä IX. Kyseessä on ainesosat, joita ei ole saatavilla luomuna – perunatärkkelys ei kuulu niihin. Markkinoilla on saatavilla sekä luomuperunajauhoa että luomuperunahiutaletta, joten poikkeusluvan saannille ei oikein ole perustetta.

Kun toimija teettää luomulihajalosteita alihankkijalla, täytyykö pakkausmerkinnöissä näkyä myös valmistajan nimi vai riittääkö myyjän nimi?

Pakkausmerkinnöissä tulee olla myyjän nimi ja osoite – myyjä vastaa tuotteen turvallisuudesta ja koostumuksesta. Pakollinen merkintä on valmistuslaitoksen tunnusnumero, jonka perusteella voidaan jäljittää laitos, jossa tuote / tuotteet on valmistettu.

Milloin uusi asetus pakollisista ravintoarvomerkinnöistä tulee voimaan ja mistä ravintoarvotiedot saadaan? Pitääkö kaikki tuotteet analysoida laboratoriossa?

Kysyjä tarkoitti uutta kuluttajainformaatioasetusta. Se on jo voimassa (12.12.2011) olevaa lainsäädäntöä mutta ravintoarvotiedot tulevat pakollisiksi viiden vuoden päästä. Ravintoarvotiedoissa (energia, proteiinit, hiilihydraatit, rasvat) voidaan käyttää edelleen laskennallisia arvoja, joten kaikkia tuotteita ei tarvitse analysoida.

Elintarvikeasiantuntija Jaana Elo, puh. 040 9641 518

Kysy sinäkin – ilmaiseksi! www.luomuliitto.fi/luomutuotanto/neuvonta

Tämä kysymys ja vastaus julkaistu myös Luomulehdessä. www.luomulehti.fi