Luomuliitto-logo-pieni-2

Paista luomukinkku oikein

Luomukinkku kasvattaa suosiotaan. Luomukinkku ei sisällä fosfaatteja tai muita keinotekoisia lisäaineita ja se on varmasti aina myös vapaa geenimuunnelluista ainesosista. Monet herkuttelijat ovat varanneet luomukinkun jo kuukausia etukäteen. Uusien luomukinkun paistajien on hyvä tietää muutama vinkki.

Luomukinkkua paistettaessa tulee huomioida, että se valuttaa enemmän rasvaa ja nesteitä kuin tavanomainen kinkku – nimenomaan siksi, ettei sen suolauksessa ole sidottu niitä lisäaineilla tai fosfaateilla.

Paistettaessa kannattaa käyttää paistopussia tai korkeaa uunivuokaa kinkun alapuolella sekä noudattaa tarkasti maltillista ja matalaa paistolämpötilaa. Jos luomukinkku paistetaan liian kuumassa lämpötilassa, tulee siitä helposti liian kuiva. Herkullista joulua aidon ja luonnollisen kinkun kanssa!

Muistilista suussa sulavan kinkun paistoon

– Jos kinkku on jäässä, sulata se hitaasti viileässä.
– Ota sulanut kinkku pois muovista ja kuivaa kinkun pinta talouspaperilla.
– Laita paistomittarin kärki kinkun paksuimpaan kohtaan siten, että se on helposti luettavissa uunin luukusta – varo laittamasta mittaria luuhun kiinni.
– Lämmitä sähköuuni tai leivinuuni 200 C asteeseen.
– Laita kinkku uuniritilälle ja aseta ritilän alle uunivuoka tai korkeareunainen uunipelti – voit myös käyttää paistopussia.
– Kypsennä kinkkua 1 tunti, jonka jälkeen pudota uunin lämpötila 105 C asteeseen.
– Jatka kypsennystä kunnes kinkun sisälämpötila on 75–78 C astetta. Halutessasi tosi murean kinkun, jatka paistamista kunnes sisälämpötila on noussut 80 asteeseen – vaarana voi kuitenkin olla kinkun kuivuminen.
– Jäähdytä kinkkua hieman ja poista mahdollinen verkko ja nahka, sivele kinkku haluamallasi kuorrutteella.
– Kuorruta kinkku 250 asteessa noin vartin ajan.

Luomupakastekinkun sulatusohje

Mehukkain kinkku saadaan, kun se sulatetaan tasaisesti ja hitaasti. Näin kinkun suolaus tasaantuu ja sen myötä maku paranee. Sulata pakastekinkku aina omassa pakkauksessaan jääkaapissa tai kylmiössä.

– pienikokoinen, 2-3 kilon kinkku, sulaa jääkaappilämpötilassa 1-2 vuorokaudessa
– keskikokoinen, 4-6 kilon kinkku, sulaa 2-3 vuorokaudessa
– iso, 8-12 kilon kinkku, 3-5 vuorokaudessa

Luullisen kinkun sulatus kestää kauemmin kuin luuttoman. Muista ottaa kinkku ajoissa lämpiämään huoneen lämpöön ennen paistamista – kinkun sisälämpötilan tulisi olla n. 10 °C uuniin laitettaessa.

Ohjeet julkaistu myös Luomulehdessä 6/2013.

Lisätietoja: jaana.elo@luomuliitto.fi, puh. 040 9641 518

(Päivitetty 4.12.2017)