Opas lyhyiden ruokaketjujen logistiikasta

IMG_1218Kansainvälinen kumppanuusmaatalouden toimijoiden ryhmä tuotti oppaan, jossa kuvataan logistiikkaratkaisut monesta erilaisesta myyntikanavasta, missä tuottaja ja kuluttaja kohtaavat.Esimerkiksi Ranskassa ruokaosuuskunnilla on jo pitkä perinne ja satojatuhansia hyvinkin sitoutuneita asiakkaita. Suomessa REKO-lähiruokarenkaiden suosio on kasvanut räjähdysmäisesti parin viime vuoden aikana.

Uuden oppaan tavoitteena on jakaa tietoa ja inspiroida vaihtoehtoisia ruoanjakelujärjestelmiä kehittäviä verkostoja. Kumppanuusmaatalous-, vihanneslaatikko- ja ruokaosuuskuntatoiminta on synnyttänyt erilaisia yhteistyökuvioita, mutta niille kaikille on yhteistä se, että ruokaketjun toimijoilla on suoran yhteydet keskenään. Ne ovat kaikki erilaisia tapoja tuoda ruoantuotanto ja jakelu takaisin inhimilliseen mittakaavaan, todetaan oppaan johdannossa.

Kirjoittajina on peräti 18 vaihtoehtoisen ruokajärjestelmien kehittäjää Ranskasta, Saksasta, Belgiasta, Ranskasta ja Suomesta. Opas on tulos yhteisestä hankkeesta, jota rahoitti 2013-2015 Euroopan komission Elinikäisen oppimisen toimintaohjelma. Luomuliitto oli hankkeen suomalainen kumppanijärjestö.

– Työ oli minulle todella hyödyllistä, kertoo Thomas Snellman, joka on REKO-lähiruokarenkaiden idean isä ja yksi oppaan kirjoittajista.

– Esimerkiksi Pietarsaaren seudulla kaikki luomutuottajat ovat tällä hetkellä mukana REKO-lähiruokarenkaissa, antaa Snellman Luomupäivillä marraskuussa esimerkin renkaiden merkityksestä luomutuottajille.

Oppaassa todetaan, että vaihtoehtoiset ruokajärjestelmät haastavat olemassa olevia rakenteita ja herättävät keskustelua. Snellman toteaa, että REKO-renkaat ovat lisääntyneet olennaisesti myös median niille antaman palstatilan ansiosta.

Erilaisten lyhyiden ruokaketjujen luomisessa on paljon samoja vaiheita ja prosesseja, joita täytyy käydä läpi. Keskeistä on kaikkien ketjun osien osallistuminen suunnitteluun, jotta kokonaisuus koetaan demokraattisena.

Lyhyt katsaus oppaan sisällykseen

1. Miten sopia arvoista ja visiosta?
    2. Tarjonnan ja kysynnän tasapainottaminen
      Alueen potentiaalin määrittely
      Mitkä ovat syöjien tarpeet? Keitä he ovat?
      Tuotanto ja sato: saatavuuskalenteri
      Kustannukset/hinnat
      Taloudellinen kestävyys
    3. Logistiikka
      Jakelu/solmukohdat/välittäjät ja varastointi/jäähdytys
      Synenergiat ja yhteistyö
      Tehtävien jako
      Varaston ja tilausten hallinnointi
      Kuljetustavat ja pakkausmateriaalit
      Jätteet, päästöt ja ekologinen jalanjälki
      Rakenteen valinta – tarkastelukierros
    4. Tehokas koordinaatio ja yhteinen omistajuus
      Sisäinen ja ulkoinen viestintä
      Luottamuksen rakentaminen vaihtoehtoisilla valvontamenetelmillä
      Jäsenyyden kehittäminen

Teksti ja kuva: Elisa Niemi
Toukokuussa kansainvälinen kumppanuusmaatalouden toimijoiden ryhmä tapasi Suomessa.
Kuvassa Peter Volz, Dominik Bednarek, Helene Augier, Geert Goeman, Wim Merckx, Jonne Kauko, Samuel Hevin,
Sara Meissner, Monique Diano, Cathy Bouffartique, Christel Meelbergs, Marie Maurage ja Jocelyn Parot.

kumppanuusmaatalous_logo_cmyk