Asiantuntija vastaa

Onko omena mahdoton viljellä ammattimaisesti luomussa? Mitä lajikkeita pitäisi käyttää?

Kyllä omena onnistuu luomussakin, sertifioitua luomuomenatarhoja löytyy tällä hetkellä noin 60 ha. Omenatarhan perustaminen on kymmenien vuosien investointi, joten perustaminen kannattaa suunnitella erityisen huolella. Alkuvaiheessa on hyvä varmistaa muutama asia:

Onko lohko sopiva omenalle? Toimiiko ojitus myös märkänä aikana? Tärkeää on ennen kaikkea että lohko on lämmin ja kylmä ilma pääsee valumaan pois.

Halutaanko omenaa myydä suoramyyntinä/syys/kesäomenana vai onko tarkoitus myös varastoida ja myydä satoa myöhemmin?

Modernin kääpiöivillä rungoilla olevan omenatarhan perustamiseen saa varata keskimäärin noin 30 000 euroa/ha, johon lasketaan maanparannustoimet, aitauskulut, lannoitukset, kastelujärjestelmät, katemateriaalit ja isot taimet. Hyvä omenatarha voi antaa kymmeniä tai jopa satoja kiloja per puu, joten jos sadon saa myytyä niin investoinnit voi saada hyvin takaisin 3-4 vuodessa. Tyypillinen omenatarhan koko vaihtelee 0,2:sta hehtaarista aina kymmeneen hehtaariin asti.

Puutarhatuotannon asiantuntija, Mikko Rahtola, puh. 040 573 4791

Kysy sinäkin – ilmaiseksi! www.luomuliitto.fi/luomutuotanto/neuvonta

Tämä kysymys ja vastaus julkaistu myös Luomulehdessä. www.luomulehti.fi