Myssyfarmin Janne Rauhansuu Luomuliiton puheenjohtajaksi

Myssyfarmin yrittäjä, luomuviljelijä Janne Rauhansuu Länsi-Suomen luomuyhdistyksestä on valittu Luomuliiton seuraavaksi puheenjohtajaksi liiton syyskokouksessa 10.11.2020.

Janne Rauhansuu viljelee luomutilallaan Pöytyällä muun muassa syysrypsiä ja jalostaa rypsiä edelleen kylmäpuristetuksi luomurypsiöljyksi. Lisäksi hän on vaimonsa Anna Rauhansuun kanssa perustanut palkitun ja kansainvälisestikin tunnetun Myssyfarmi-brändin.

Tulevia tehtäviään Luomuliiton johdossa Janne Rauhansuu kommentoi seuraavasti.
– Niin Luomuliiton kuin oma roolini on toimia sillanrakentajana ympäristötoimijoiden sekä maataloustuotannon välillä. Luomualan ei tarvitse lähteä vastakkainasetteluun mukaan, sillä luomu on tuotantomuotona tulevaisuutta. Luomutuottajat haluavat sekä tuottaa ruokaa että huolehtia luonnon monimuotoisuudesta ja ympäristön hyvästä tilasta.

Rauhansuu on toiminut Luomuliiton hallituksessa nyt kuusi vuotta, viimeksi myös varapuheenjohtajana. Hänet valittiin kolmivuotiskaudelle väistyvän puheenjohtajan, Pauli Talvitien jäädessä pois tehtävistä. Luomuliiton syyskokous järjestettiin koronavirustilanteen vuoksi verkossa.

Puheenjohtajavalinnan lisäksi syyskokouksessa tehtiin muitakin henkilövalintoja. Luomuliiton hallitukseen valittiin varsinaisiksi jäseniksi Eero Liikkanen Länsi-Suomen luomu ry:stä, Jaana Nikkilä Savo-Karjalan luomuyhdistyksestä ja Rauno Haapala Pohjois-Pohjanmaan Luomuyhdistyksestä. Varajäseniksi valittiin Antti Kulta Länsi-Suomen luomu ry:stä, Ekoviljelijöistä Jussi Mäntysalo ja Matti Kumpulainen Pohjois-Pohjanmaan Luomuyhdistyksestä.