Asiantuntija vastaa

Mitkä ovat hyviä viljalajikkeita luomuun?

Luomuun parhaiten soveltuvista lajikkeista kysytään usein. Luomulehdessä 6/2013 on juttu luomulajikekokeesta, jossa saadaan arvokasta tietoa lajikkeiden toimivuudesta niukalla typpilannoituksella. Tulosten varmentamiseksi tarvittaisiin vielä lisää vuosia, koepaikkoja ja erilaisia maalajeja. Lisäksi olisi hyvä saada koetuloksia useimmista lajikkeista.

Luomussa satotaso vaihtelee erilaisesta typpilannoituksesta johtuen hyvin paljon. Karjanlantaa tai muuta täydennyslannoitusta käytettäessä voidaan päästä normaaleihin satotasoihin, joskus ylikin. Huonosti onnistuneella viherlannoituksella ja jos kierrossa on kaksi viljaa peräkkäin, niin satotaso jää alhaiseksi.

MTT:n lajikekokeet antavat lajikevalintaan riittävät tiedot, silloin kun ravinteita luomutilalla on saatavana riittävästi. Kasvien kykyä kasvattaa laaja juuristo ja ottaa tehokkaasti ravinteita maasta ei saa selville virallisista lajikekokeista. Siihen tarvitaan oma luomulajikekoe, kuten EkoNU! hankkeessa on tehty. Luomu tarvitsee omaa tutkimusta, jotta ala voi kehittyä eteenpäin. Asia kiinnostaa varmasti myös tavanomaisia viljelijöitä – pienemmillä panoksilla enemmän satoa eli euroja.

Kasvintuotannon asiantuntija, Reijo Käki, puh. 040 9360 377

Kysy sinäkin – ilmaiseksi! www.luomuliitto.fi/luomutuotanto/neuvonta

Tämä kysymys ja vastaus julkaistu myös Luomulehdessä. www.luomulehti.fi