Asiantuntija vastaa

Miten valita viherlannoitusnurmen siemenseos?

Viherlannoitusnurmien kasvivalinnassa on yleisesti käytetty apilaa ja heinäkasveja. Näiden varaan on hyvä jatkossakin perustaa viherlannoitusnurmet. Seokset kannattaa pitää mahdollisimman monipuolisina ja ottaa kasvupaikkavaatimukset huomioon.

Kylvettäessä käytetään riittävää siemenmäärä noin 15-30 kg/ha olosuhteista ja lajeista riippuen. Harvassa kasvustossa lannoitusvaikutus ja kyky kilpailla kestorikkakasvien kanssa jäävät heikoiksi. Yksi tärkeimmistä ominaisuuksista on nopea kasvuun lähtö niiton jälkeen. Siihen vaikutetaan apilan ja timotein lajikevalinnalla ja lisäämällä seokseen nopeakasvuista valkoapilaa ja ruokonataa. Apilan lisäksi seokseen voi olosuhteiden salliessa lisätä mailasia ja valkomesikkää.

Jos viherlannoitusnurmi perustetaan kesäkuussa ilman suojaviljaa, niin seokseen valitaan mukaan nopeakasvuisia yksivuotisia kasveja, kuten persianapilaa, virnaa, eri raiheinät ja natoja. Jos viherlannoitusnurmesta tulee kaksivuotinen, seokseen lisätään myös monivuotiset lajit. Uusi mielenkiintoinen lisä tällaiseen seokseen on valkomesikkä.

Valkomesikkä on kaksivuotinen, sillä on iso voimakas juuristo, ja toisena vuotena erinomainen kasvu. Kestää huonosti seisovaa vettä, mutta toisaalta ei kärsi kuivuudesta. Se on erinomainen mehiläiskasvi ja typensitoja. Lisätietoa valkomesikästä löytyy netistä hakusanalla valkomesikkä.

Kasvintuotannon asiantuntija Reijo Käki, puh. 040 9360 377

Kysy sinäkin – ilmaiseksi! www.luomuliitto.fi/luomutuotanto/neuvonta

Tämä kysymys ja vastaus julkaistu myös Luomulehdessä. www.luomulehti.fi