Asiantuntija vastaa

Miten torjutaan gammayökköstä luomussa?

Gammayökkönen (Autographa gamma) on saapunut tänä vuonna Suomeen lämpimien säiden mukana ja aiheuttanut hyvinkin laajoja tuhoja härkäpavulla, herneellä, rypsillä ja kuminalla. Lisäksi sitä on tavattu myös perunalla. Se ei ole kovinkaan vieras vierailija Pohjoismaissa, mutta yleensä olemme välttyneet laajoilta tuhoilta.

Tämän vuoden laajat tuhot johtuvat todennäköisesti gammayökkösen nopeasta lisääntymiskyvystä lämpimissä olosuhteissa. Gammayökkösen tunnistaa sen siivessä olevasta vaaleasta gammakirjaimesta. Toukka on vaaleanvihreä, ja sillä on vaaleat sivujuovat. Toukan pituus on noin kolme senttimetriä. Toukka on varsin helposti tunnistettavista kasvustosta, jossa on syöty kasvien lehdet sekä porauduttu palkoihin syömään siemeniä.

Valitettavasti gammayökköstä vastaan ei ole paljoakaan tehtävissä. Ainoa luomussa sallittu torjunta-aine on Turex 50 WP. Suurimpana haasteena tuotteen käytölle on sen heikko saatavuus ja korkea hinta. Sen tehoaineena on Bacillus thuringiensis subsp. aizawai -bakteeri, ja teho perustuu bakteerin aktivoitumiseen toukan vatsassa. Teho alkaa näkyä parin päivän viiveellä syönnistä. Bakteeri tehoaa hyvin perhosiin, koihin ja yökkösiin. Muihin hyönteislajeihin se ei tehoa.

Muita vaihtoehtoja on tuhoutumassa olevan kasvuston kerääminen rehuksi ja sen säilöminen ilmatiiviiseen aumaan tai paaliin.

Gammayökkönen pystyy talvehtimaan myös kylmissä olosuhteissa, kuten Alpeilla ja Pohjoismaissa. Runsaan gammayökkösvuoden jälkeen kannattaa seurata kasvustoja heti ensi keväästä alkaen, sillä ensimmäiset gammayökköset tulevat esiin jo toukokuussa. Erikoiskasvien sekä palkokasvien suhteen kannattaa varautua torjuntaan.

Erkki Vihonen
Luomuliiton kasvintuotannon asiantuntija