Asiantuntija vastaa

Miten parsan viljely onnistuu luomuna?

Parsa on viime vuosina noussut kevään suosituksi sesonkikasviksi ja sen viljelyä voisi selvästi laajentaa, sillä parsa sitä parempaa, mitä tuoreempana se saadaan ruokapöytään. Joka on maistanut samana päivän kerättyä parsaa, huomaa kyllä laatueron kaupan kuivuneisiin tuontiparsoihin verrattuna. Tuoreusetua kannattaakin käyttää markkinoinnissa ja pitää mielessä että monet ravintolat ottavat mielellään vastaan tuoretta parsaa.

Parsan viljely ei ole kovin vaikeaa, mutta se vaatii pitkäjänteisyyttä ja huolellisuutta, sillä satoa saadaan vasta usean vuoden kasvatuksen jälkeen.

Perusperiaatteet parsan viljelyyn ovat: Vihreän parsan viljely on hiukan valkoisen parsan viljelyä helpompaa, sillä siinä on vähemmän multaustyötä. Parsan viljely kannattaa aloittaa juuritaimista, ei siemenistä. Taimet tulevat lähes aina Hollannista suomalaisten puutarhatukkujen kautta. Parsa ei sovi raskaille savimaille, vaan maan tulisi olla hiekkaista tai hietaista kevyttä puutarhamaata. Parsan alkukehitys on hidas, 3-4 vuotta, mutta satoa saadaan sitten ainakin 20 vuotta. Luomussa rikkakasvit ovat parsanviljelyn suurin haaste.

Parsan juuret ovat melko pinnassa ja niitä ei saa katkoa, joten haraukset on tehtävä varoen. Monivuotiset rikkakasvit on saatava pois ennen viljelyä, liekitystä voidaan käyttää yksivuotisten rikkojen torjuntaan.

Perustietoja löytyy Irma Voipion kirjasta: ”Vihannekset, lajit, viljely ja sato”, joka löytyy kyllä useimmista kirjastoista tai jota saa tilattua Puutarhaliitosta. Katso hyödyllinen MTT:n linkki: www.luomulehti.fi

Puutarhatuotannon asiantuntija, Mikko Rahtola, puh. 040 573 4791

Kysy sinäkin – ilmaiseksi! www.luomuliitto.fi/luomutuotanto/neuvonta

Tämä kysymys ja vastaus julkaistu myös Luomulehdessä. www.luomulehti.fi