Asiantuntija vastaa

Mitä kivennäisiä voin tarjota luomunaudoille?

Emolehmien kivennäisrehut alkavat olla loppu, ja olen miettinyt kivennäisrehumerkin vaihtamista. Eräs kauppias tarjosi emolehmille ja kuulemma luomuun sopivia ranskalaisia kivennäisrehuja. Etiketissä lukee ranskaksi, että tuote kelpaa luomuun. Saako tällaisia kivennäisiä syöttää Suomessa luomueläimille?

Tuottaja on aina vastuussa siitä, että eläimille syötetyt rehut soveltuvat luomutuotantoon. Oikea tapa menetellä on juuri näin: varmistaa jo etukäteen, että tuotetta saa käyttää luomueläimille. Toisen maan luomuhyväksyntä rehujen koostumusetiketissä ei suoraan takaa sitä, että rehua saa syöttää suomalaisille luomueläimille. Vaikka noudatamme EU:n yhteistä lainsäädäntöä, voivat kansalliset tulkinnat eri maissa poiketa toisistaan.

Varminta on valita sellainen kivennäinen, josta löytyy suomenkielisessä etiketissä maininta ”Voidaan käyttää luonnonmukaisessa tuotannossa”. Jos luomuun soveltuvuus Suomessa ei etiketistä selviä, pitää tuottajan itse tai neuvojan kautta selvittää luomuun soveltuvuus rehujen markkinoijalta. Ruokaviraston nettisivuilta löytyvästä Luomukotieläintuotannon ehdot -oppaasta löytyvät luomussa sallitut rehuaineet liitteistä V ja VI.

Katarina Rehnström
Eläintuotannon asiantuntija