Asiantuntija vastaa

Mistä tietää, mitä torjunta-aineita luomussa voi käyttää? Voiko itse tehtyjä kasviuutteita käyttää torjunta-aineena luomussa ja voiko niitä myydä myös naapurille?

Jotta jotakin kasvinsuojeluainetta voidaan myydä Suomessa, sen tulee kuulua TUKES:in ylläpitämään kasvinsuojeluainerekisteriin. Jotta ainetta voidaan varastoida tai käyttää luomutiloilla, sen tulee olla lisäksi EVIRA:n ylläpitämällä luomukasvinsuojeluainelistalla. EU:n luomuasetus mahdollistaisi paljon laajemmankin aineiden käytön, mutta koska Suomi on pieni markkina-alue, ei kaikkia luomussa sallittuja tuotteita ole myynnissä meillä. Ongelmaa voidaan osaltaan auttaa sillä, että pienille, mutta tarpeellisille aineille haetaan ns. koetoimintalupa, jolloin ainetta testataan esim. Luomuliiton jäsenten viljelmillä. Tällainen koetoimintalupa on esimerkiksi neem-puusta valmistetulla neem-uutteella, joka tehoa moniin puutarhakasvien tuholaisiin.

Itse tehtyjä kasviuutteita, kuten nokkosta, voi toki käyttää torjuntaan. Kuitenkin on muistettava, että kasveistakin löytyy varsin myrkyllisiä yhdisteitä, esimerkkinä vaikkapa tupakan nikotiini tai sormustinkukan ainesosat. Käytännön tulkintana voidaan sanoa, että niitä kasvi- ja eläintuotteita, joita käytetään myös elintarvikkeina, voidaan käyttää omalla tilalla torjunta-aineen tekemiseen. Tuotteiden myynti edellyttää kuitenkin aina aineen rekisteriöintiä torjunta-aineeksi tai koetoimintaluvan hakemista.

Puutarhatuotannon asiantuntija, Mikko Rahtola, puh. 040 573 4791

Kysy sinäkin – ilmaiseksi! www.luomuliitto.fi/luomutuotanto/neuvonta

Tämä kysymys ja vastaus julkaistu myös Luomulehdessä. www.luomulehti.fi