Asiantuntija vastaa

Miksi luomumaitoon ei ole lisätty D-vitamiinia?

Luomutuotteiden vitaminointi on sallittua vain, jos vitamiinien käyttö on lakisääteistä ko. elintarvikkeissa. Suomessa luomumaitoon ei saa lisätä D-vitamiinia, koska sen lisääminen ei perustu lainsäädäntöön. Tavanomaisiin nestemäisiin maitovalmisteisiin aloitettiin D-vitamiinin lisäys Valtion ravitsemusneuvottelukunnan suosituksesta 10 vuotta sitten. Samaan aikaan nostettiin tavanomaisiin ravintorasvoihin lisättävän D-vitamiinin määrää. Eli suomalainen D-vitamiinin lisäyskäytäntö perustuu Valtion ravitsemusneuvottelukunnan suosituksiin, ei lainsäädäntöön. D-vitamiinin saannista huolehdit syömällä monipuolisesti ja ottamalla ruokavalioon mm. sieniä, rasvaista kalaa ja kananmunia.

Maa- ja metsätalousministeriössä pohditaan, pitäisikö D-vitamiinin lisääminen maitoon olla pakollista. Mitään päätöksiä vielä ole asiasta tehty, vaan aiheesta on vasta keskusteltu.

Meijereiden mukaan luomumaidon vitaminointi vaatisi maidon homogenointia – tästä luomumaidon homogenoimattomuudesta ei taida kuluttaja kuitenkaan mielellään luopua.

Ks. tarkemmin luomuasetuksen vaatimukset; Komission asetus 889/2008 art. 27 Eräiden tuotteiden ja aineiden käyttö elintarvikkeiden jalostuksessa, kohta 1 f.

Elintarvikeasiantuntija Jaana Elo, puh. 040 9641 518

Kysy sinäkin – ilmaiseksi! www.luomuliitto.fi/luomutuotanto/neuvonta

Tämä kysymys ja vastaus julkaistu myös Luomulehdessä. www.luomulehti.fi