Asiantuntija vastaa

Mikä olisi luomukurkun oikea hinta ja miten luomuvihannesten hinta määräytyy?

Vihannesten ja puutarhatuotteiden hinnat vaihtelevat yleisesti varsin paljon riippuen vuodenajasta, pakkauskoosta, alkuperästä, lajikkeesta ja myyntierän suuruudesta. Luomuviljelijän voikin joskus olla vaikea määrittää sopivaa hintaa tuotteilleen. Muutama perussääntö auttaa kuitenkin asiassa. Nyrkkisääntönä voidaan sanoa, että vihannesten viljelijähinta on yleensä noin puolet vähittäismyyntihinnasta, eli jos kaupassa myydään luomukurkkua vaikkapa 4 euroa kilo, saa viljelijä verottomana kenties noin 2 euroa. Luomuvihannesten viljelijähintoja noteerataan myös Puutarha & Kauppa-lehdessä ja lisäksi ulkomaisilta tukkureilta on tilattavissa kansainvälisiä tukkuhintalistauksia. Tavanomaisen ja luomun vähittäishintaero on keskimäärin ehkä 30 %, mutta luomuvihanneksissa on jo vuosia totuttu suurempaan, jopa 100 % vähittäishintaeroon.

Jos tila myy tuotteensa suoraan kuluttajalle, eli huolehtii itse varastoinnista ja myyntityöstä, on myyntihinta usein lähellä marketin tai torin myyntihintoja.

Luonnollisesti täytyy ottaa huomioon myös alin kannattava myyntihinta, eli tuotteesta täytyy saada tuotantokustannuksia korkeampi hinta. Alennusmyyntiin ei luomun osalta kannata lähteä, vaan tarvittaessa myydä tuote edullisemmin tavanomaisena ilman luomutodistusta.

Puutarhatuotannon asiantuntija Mikko Rahtola, puh. 040 573 4791

Kysy sinäkin – ilmaiseksi! www.luomuliitto.fi/luomutuotanto/neuvonta

Tämä kysymys ja vastaus julkaistu myös Luomulehdessä. www.luomulehti.fi