Mentoroitava kiittää neuvoista

Aloittelevat luomupuutarhatuottajat saivat paljon hyödyllistä tietoa vieraillessaan mentorin maatilalla. Tuholaisongelmat eivät ole välttämättä niin haastavia kuin aloitteleva tuottaja saattaa pelätä.
Kesäkuun alku puolella kokoontui ensimmäistä kertaa Luomuliiton puutarhatuottajien mentor-ryhmä. Kohteena oli Kirsi Ali-Alhan tila Karjalohjalla, missä luomumansikkaa on viljelty jo 20 vuotta.

– Parasta oli, että saimme kysyä meitä mietityttäneitä kysymyksiä. Itsekseen miettiessä ja etsiessä tietoa netissä haasteet voivat tuntua pelottavilta. Mitä jos tulee esimerkiksi isoja ongelmia tuhohyönteisien kanssa? kertoi Silja Lammintausta pohtineensa kaksi vuotta sitten perustamillaan mansikkaviljelmillä Lounais-Suomessa Karunassa.

Lammintaustalle oli yllätys, että Ali-Alhan tilalla ei käytetä ostettuja petopunkkeja vaan tuhohyönteisten kanssa tasapainoilemisessa auttaa esimerkiksi luontaisena apuna lepät, jotka vetävät punkkeja ja kirvoja puoleensa. Jos muutama tuhohyönteinen tulee, se ei vielä välttämättä uhkaa kasvustoa.

Ali-Alha pitää mansikkakasvustoja 3-4 vuotta samassa paikassa ja sitten viljelykierron mukaisesti tulee viljaa ja härkäpapua tai palkokasvipitoisia nurmia. Silja Lammintausta yllättyi myös siitä, että mansikalle riittää perustamisvuoden lannoitus. Enempi lannoitus saattaisi vain lisätä tuholaisongelmia. Kastelu on tärkeää sadon kannalta.

Kesän alku oli viileä. Lounais-Suomessa Lammintaustan mansikkataimet kukkivat runsaasti – yhdessä taimessa saattoi olla jopa sata kukkaa. Mehiläistarhauksen avulla Lammintausta pyrkii aktivoimaan pölytystä.

Artikkeli on ilmestynyt myös Luomulehdessä 4/2015.