Elmeri-sonni on yksi Luonnon päivän tähdistä

Elmeri-sonni. Kuva: Aittavaaran luomutila

Lauantaina 26.8. on mahdollisuus tutustua monenkarvaisiin luomutilojen eläimiin ja erilaisiin kasveihin. Luonnon päivän tapahtumissa on mukana ympäri Suomea jopa 35 luomutilaa, joilta voi myös ostaa luomuherkkuja.

– Luomutuottajat ovat ylpeitä esitellessään työtä, jota ovat tehneet luonnon monimuotoisuuden eteen. Luomutilat ovat tutkitusti monimuotoisempia muun muassa siksi, että kemiallisia torjunta-aineita ei käytetä, kertoo Luomuliiton puheenjohtaja Pirjo Siiskonen.

Monilla luomutiloillakin on lisäksi esimerkiksi luonnonlaitumia, joissa viihtyvät uhanalaisetkin kasvi- ja hyönteislajit. Kolmannes Suomen uhanalaisista lajeista on maatalousympäristön lajeja.

Ministeri Tiilikainen.

– Monimuotoisesta ympäristöstä hyötyvät myös linnut, toteaa ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen, joka suuntaa lauantaina Pieni kylä -luomutilan tapahtumaan Espooseen. Hänelle lintujen seuraaminen on kotiseudulla Saimaalla alkanut harrastus.

Saimaan suunnalla Parikkalassa on luomutiloista mukana Aittavaara. Sen Elmeri-sonni ja lauman lehmät uivat mielellään kosteikkoalueella, jolla ne laiduntavat ja hoitavat siten monimuotoisuutta.

Tapelin luomusikatila Kiuruvedeltä on jo hiukan kuuluisa possuvideoistaan ja on nyt ensimmäistä kertaa avoimin ovin Luonnon päivänä. Lepomäen tilalla Keski-Suomessa taas pääosassa ovat pensasmustikat ja Sipoossa Ahlbergin kasvihuoneyrtit. Mukana olevien luomutilojen valikoima on suorastaan hengästyttävä.

Juvalla Luonnon päivään on yhdistetty Maista luomu -tapahtuma ja Lahdessa “Lahen Luomu & Luonto” -festivaali. Monissa tapahtumissa on mukana myös Luomuliiton alueelliset luomuyhdistykset ja luomutuotannosta vinkkejä antavat mentorit.

Tarkat tiedot tiloista ja 26.8. aikatauluista: luomu.fi.

Luomutilojen avoimet ovat -tapahtumaa koordinoivat yhteistyössä maa- ja metsätalousministeriö, Pro luomu ry, Luomuliitto, MTK ja SLC.

Lisätietoja:
Pirjo Siiskonen, puh. 044 0752 755