Luonnon päivä luomutiloilla 27.8.2022

Luonnon päivä luomutiloilla -tapahtuma järjestetään lauantaina 27.8.2022 osana valtakunnallista Suomen luonnon päivän juhlintaa. Tämän vuoden teemana on lempilaji.

Suomen luonnon päivää on juhlittu jo monien vuosien ajan elokuun viimeisenä lauantaina. Suomalaiset ovat ottaneet päivän juhlimisen innolla vastaan, ja se on vakiintumassa kalentereihin liputuspäiväksi. Suomi on ensimmäinen maa maailmassa, joka liputtaa luonnolleen. Onkin luonnollista, että juuri Suomen Luonnon päivänä luomutilat avaavat ovensa vierailijoille. Luonnon päivä luomutiloilla -tapahtuman tavoitteena on antaa kuluttajille ja tuottajille mahdollisuus tutustua luomutilan toimintaan aidossa ympäristössä.

Hyvä luomuviljelijä – tule mukaan ja avaa ovesi yleisölle!

Ilmoita tilasi mukaan nyt! Luonnonpäivä luomutiloilla -tapahtuman verkkosivu löytyy osoitteesta luomu.fi/luonnonpaiva, josta myös löydät ilmoittautumislinkin. Verkkoon tulee kaikkien osallistuvien tilojen yhteystiedot, pieni kuva sekä lyhyt esittely tilasta.  Suunnittele tilasi avoimet ovet – tapahtuma ja ilmoittaudu mukaan.  Tapahtumaa koordinoivat tahot nostavat tapahtumaa sekä siihen osallistuvia tiloja esille sosiaalisessa mediassa.

Tässä alla ideoita ja näkökulmia, joita tapahtuman suunnittelussa kannattaa huomioida.

Järjestä ohjelmaa!

Toiveena on, että jokaisella tilalla esiteltäisiin tilan toimintaa ja kerrottaisiin, miten tila edistää luonnon monimuotoisuutta. Hyviä keinoja ovat esimerkiksi tutustumiskierros tilan maille, erityisesti perinnebiotooppeihin tai luontopolku.Tilojen toivotaan järjestävän myös muuta ohjelmaa omien mahdollisuuksiensa puitteissa. Ohjelma voi olla esimerkiksi kasvintunnistusta, hevosajelua, selfiemahdollisuus eläinten tai koneiden kanssa, koneiden esittelyä, tietovisa – mikä vain tilalla on luontevaa toteuttaa! Tilakahvilat ovat erittäin suosittuja. Kahvilan voi järjestää tila itse tai sen voi tehdä jokin yhteistyötaho. Lisäksi tapahtuma on hyvä tilaisuus markkinoida ja myydä tilan omia ja lähialueiden luomutilojen tuotteita. Tilalla vierailevia tuottajia varten voi pyytää paikalle Luomuliiton paikallisen mentorin vastailemaan ammattilaisten kysymyksiin. Apua voi kysyä Luomuliitosta. Jokainen tila huolehtii itse siitä, että tilalla on riittävästi henkilöstöä tapahtuman järjestelyihin. Apuväkeä kannattaa pyytää omilta yhteistyökumppaneilta. Suomen luonnon päivän yhteistyökumppaneiden kampanjoihin kannattaa myös osallistua eli järjestää mahdollisuus nukkua yö luomutilalla tai halata puita.

Markkinoi myös itse!

Tilan kannattaa kertoa myös itse sosiaalisessa mediassa tapahtumastaan. Käyttäkää somessa tunnusta#luomu, #suomenluonnonpäivä ja #finskanaturensdag sekä esimerkiksi #liputanluonnolle. Tapahtumasta kannattaa ilmoitella myös lähialueiden ilmoitustauluilla (kaupat, koulut, kirjastot) noin pari viikkoa ennen tapahtumaa. Tapahtumasta kannattaa vinkata myös paikallislehtien ja -radioiden toimituksiin, REKO-renkaille ja ruokapiireille.

YLE kerää tarinoita

YLE kerää suomalaisilta tarinoita heille rakkaista lajeista, joita he haluavat juhlistaa Suomen luonnon päivänä. Tarinoihin voi liittyä jokin omakohtainen muisto tai ne ovat muuten kertojalle tärkeitä. Tarinoita kerätään eri-ikäisiltä suomalaisilta ympäri Suomea teksteinä ja videotervehdyksinä. Kertomukset tuovat esiin Suomen luonnon monimuotoisuutta ja sitä arvoa, jota ei voida mitata rahassa. Kaikki kertojat ovat myös tärkeitä luonnon puolestapuhujia. Tarinat välittävät iloa lajeista, jotka jakavat tätä yhteistä elämän aikaa kanssamme.

Haluaisitko sinä kertoa oman tarinasi ja tuoda siihen mukaan luomutuotannon. Tarinoista kootaan teos ja ohjelmia, jotka esittelevät Suomen luonnon monimuotoisuutta. Mikäli kiinnostuit, OTA YHTEYTTÄ: Minna Pyykkö, p. 0407076688, minna.pyykko@yle.fi

Yhteydenpito

Kannattaa liittyä Facebookissa suljettuun ryhmään Luonnon päivän 2022 luomutilat – tukiryhmä. Sen kautta keskinäinen yhteydenpito hoituu vaivattomasti.

Tapahtumasta voi kysyä:
Luomuliitto: asiantuntija Jaana Elo, puh. 040 9641 518, jaana.elo@luomuliitto.fi

Luonnon päivä luomutiloilla -tapahtumaa koordinoivat maa- ja metsätalousministeriö, Luomuliitto, Pro Luomu, Biodynaaminen yhdistys, MTK ja SLC. Suomen luonnon päivän pääkoordinaattori on Metsähallitus