Luomuviikko 2013

Luomuviikon teemana oli Juurille. Mitä luomu merkitsee? Mikä on luomun lisäarvo eri tuotteissa?

Päivän kysymysvastaa ja voita!

Päivän kuva: lähetä osoitteeseen  ja voita Luomulehti-tilaus!

_MG_2525 copyNarinkkatorilla Helsingin Kampissa 2.-5.10. ravintolateltta: Osuuskunta Oma maa järjestää mahtavia raaka-aineita ja kokit tekemään niistä herkkua! Ohjelmasta vastaa Luomuliitto: musiikkia, keskustelua, esityksiä, tekemistä! Paneelikeskutelut: Mahdollistetaan suoramyynti ja EU:n maatalouspolitiikka. Lisätietoja: Luomuviikolla Narinkkatorilla -sivuFacebook.

Tämä-on-luomua-jpg

Pro Luomu ry:n Luomun juuret -kampanja julkaisee netissä Luomuviikolla kuluttajille suunnatun videon. Oheisen Tämä on luomua -julisteen voit tulostaa ja netissä myös muita infograafeja. Lisätietoja:, puh. 045 809 4677

Avoimet ovet Biodynaamisen yhdistyksen toimistolla ke 2.10.2013 klo 15 – 18.00, Uudenmaankatu 25 A 4, 00120 Helsinki.

Tavarataivas: pe 4.10.2013 klo 18 Kouvolan kirjaston auditoriossa Petri Luukkaisen elokuva miehestä, joka luopui kaikesta. Vapaa pääsy. Kuhilas ry.

Pop-up ravintola ja luomutori la 5.10.2013 klo 11 – 15 Kymenlaakson Steinerkoululla, Lauttakatu 6 F, Kuusankoski. Luomuherkkuja salaateista jälkiruokiin. Kokkeina Steinerkoulun 9-luokkalaiset. Kymenlaakson luomuviljelijät tuovat torille syksyn tuotteita.tomaatti

Keski-Suomessa luomuyhdistys järjestää yhteistyössä muiden kanssa tapahtumia mm. marketeissa. Katso ohjelma. Yhteyshenkilö, puh. 040 551 4503

Kahvia, teetä ja keskustelua Majvikin tilasta ja biodynaamisesta viljelystä lauantaina 5.10. klo 11-12 Majvikin tilakaupassa, Majvikintie 68, 01120 Västerskog, Sipoo.

Gobbaksen luomutilan uudessa pikkiriikkisessä luomuperunalajikekaupassa puhutaan monimuotoisuudesta ja erilaisista erikoisperunalajikkeista ja annetaan kaikkien luomuperunankukkien kukkia! Myrskylä, Itä-Uusimaa.

perunaaHelsingissä Herttoniemen kartanolla pottuillaan Luomuviikolla! Stadin puutarhuritoivottaa kaikki tervetulleiksi tutustumaan Herttoniemen kartanon tilaan maanantaina 30.9. klo 14-17. Halukkaat pääsevät itse nostamaan perunaa omakustannehintaan 1e/kg. Paikalla on Ravintola Juuren ja Maritorin keittiömestari Antti Ahokas, joka opastaa perunan saloihin ja hienouksiin. Tapahtuma on kaikille avoin ja maksuton, eikä vaadi ennakkoilmoittautumista. Osoite: Johan Sederholmintie 3/Linnanrakentajantie 12.

Ekokauppa Mirtelossa maistatuksia ja arvontoja. Seinäjoki.

Ekokauppa Ekosopissa maistisina haudutuspadalla tehtyä puuroa, kasviskeittoa, kahvia, teetä. Katso tarkemmat ajat ja tiedot Ekosopin sivuilta. Torstaina Solsidanin Ekolaatikot. Perjantain ja lauantain aikana Ihmisiä tuotteiden takana -tapahtuma, jolloin mukana mm. amNaturkosmetikin edustajia sekä Ylämaan karjan kasvattaja ja pian pienteurastamotoimija Fia West. Vaasa._MG_2840 copy

Ruohonjuuren kaikissa myymälöissä (Kamppi, Hakaniemi, Turku ja Tampere) koko Luomuviikon ajan joka päivä luomuiset maistiaiset idealla ”Helppoa ja herkullista, luomullisesti!” Kassalta myös luomuisia tuotenäytteitä ”sykäyksittäin”. Ruohonjuurenverkkokauppa osallistuu lähettämällä jokaiselle tilaajalle luomulaatuisen yllätyslahjan kaupan päälle!

Runsaudensarvessa Tampereella luomutarjouksia ja maistatuksia.

TILA kaupungissa -luomuruokakaupassa Tampereella torstaina 3.10 klo 15-17 Henri Murto Rekolasta maistattaa Rekolan biodynaamista leipää ja Ira Hellsten Kurjen tilalta kertoo Kurjen ekokylästä ja biodynaamisesta tilasta. Aleksis Kivenkatu 13, 33200 Tampere.

Stockmannin Herkussa Helsingissä monia luomutuote-esittelyjä torstaista lauantaihin.

Turun Ruokamessuilla mm. la 5.10. klo 12 Livonsaaren Osuuspuutarha kertoo omista kokemuksistaan ja toiminnastaan Aitoja makuja -lavalla, jossa valotetaan elintarvikealan tulevaisuuden näkymiä.

Pohjois-Karjalassa tapahtuu

30.9.-6.10. Luomuviikolla luomulounasta useissa ravintoloissa Pohjois-Karjalassa
30.9. klo 11 Luomulounas ja -tiedotustilaisuus, Kukkolan tila Joensuu
1.10. Luomukasviskoulutus, Joensuussa. Kouluttajana Mikko Rahtola, Luomuliitto
4.10. Luomutuotannon ohjeet (eläimet ja elintarvikkeet), luomulihaketju, Kitee. Kouluttajana Jaana Elo, KoKo Palvelut
2.10. klo 13 Luomutyöpaja suurkeittiöille, Vetrea Joensuu
3.10. Luomu- ja lähiruokatapahtuma – Prisma, Joensuu
4.10. Luomulounasta & luomutuotteita myynnissä, Timitranlinna, Lieksa
5.10. Luomulounasta & luomutuotteita myynnissä, Puukarin Pysäkki, Valtimo
6.10. klo 14 Luomuiltapäiväkahvit luomuruokapiiriläisille ja tuottajille, Saarilan Maatilamatkailu Polvijärvi
8.10. klo 13 Luomutyöpaja, Bomba –talo Nurmes

Yhteistyössä: ProAgria Pohjois-Karjala, Keski-Karjalan Kehittämisyhtiö Keti, Pielisen Karjalan Kehittämiskeskus Pikes, EkoCentria, Savokarjalan Luomuyhdistys ry, Pohjois-Karjalan Aikuisopisto / Ekotassu – & Laatua Pukkaa –hanke
Lisätiedot: , p. 040 301 2441. 25.9. ja 29.9. Luomuviikon ilmoitus Karjalaisessa, jossa Pohjois-Karjalan luomuviikosta tarkennettuja tietoja.

Ammattilaisille

2.10. Avoin luomuvihannesinfo Keski-Suomessa Puustellin työkylässä. Ilmoittaudu 30.9. mennessä.

Kasvot luomulle kädet3.10. klo 16-18 Luomupienyritysverkoston tapaaminen Helsingin Narinkkatorin luomuravintolateltassa.

4.10. klo 10-12 Luomupienyritysverkoston tapaaminen. Ilmoittautumiset viimeistään ti 1.10.  Kaarlejoki Oy, Kaarlejoentie 17 (päärakennus), 21340 Tortinmäki / Turku.

5.10. klo 10-14 Luomuseminaari. Seminaari on kohdistettu tavanomaista viljelyä harjoittaville maaanviljelijöille, mutta varmasti myös luomuviljelijät voivat saada uutta tietoa työhönsä seminaarista.  Tilaisuus on kaksikielinen. Villa Lande, Kemiö.

Koulut

Monet koulut viettävät Luomuviikkoa ja nostavat kestävää ruoantuotantoa esille opetuksessa. Esimerkiksi Lappeenrannan Steinerkoulu toivottaa myös toimittajat tervetulleeksi tutustumaan toimintaan.

Luomuviikko_2013_logo_rgb