Luomutuotteet > Ruokapiirit

Ruokapiiri tuo paikalliset tuottajat ja kuluttajat yhteen

Ruokapiirissä joukko kuluttajia tilaa yhdessä suuremman määrän luomutuotteita suoraan paikallisilta tuottajilta. Yhteistilaukset tehdään tilausluettelon perusteella yleensä kerran kuukaudessa, joskus useammin. Yhteistilaukset toimitetaan ruokapiirin jakelupisteelle ennalta sovittuna päivänä, jolloin ruokapiirin jäsen hakee tilaamansa tuotteet itselleen. Joissain ruokapiireissä tuottaja toimittaa tilauksen suoraan jäsenelle.

Maksukäytännöt vaihtelevat ruokapiireittäin: osa ruokapiireistä kerää tuotemaksut ruokapiirin yhteiselle tilille, josta ne maksetaan suoraan tuottajalle. Osassa ruokapiireistä ruokapiirin jäsen taas maksaa tuotteensa laskulla suoraan tuottajalle. Ruokapiirit toimivat yleensä vapaaehtoisvoimin. Isommat ruokapiirit ovat usein yhdistysmuotoisia, jolloin jäseniltä voidaan kerätä pientä jäsenmaksua kulujen kattamiseksi.

Tyypillisiä ruokapiirien kautta tilattavia tuotteita ovat esimerkiksi viljatuotteet, kasvikset ja mausteet. Joidenkin ruokapiirien kautta voi tilata myös luomulihaa, kananmunia, hunajaa tai maitotaloustuotteita. Osa ruokapiireistä välittää myös mm. pesuaineita, ulkomaisia luomutuotteita sekä reilun kaupan tuotteita.

Mukaan ruokapiiriin?

Tervetuloa mukaan ruokapiirien