Luomutuotteet > Luomuviikko

Luomuviikot

Luomuliitto kutsui vuosina 2010-2014 valtakunnallisesti yrityksiä, yhdistyksiä ja kuluttajia järjestämään Luomuviikkoa. Tulevina vuosina toivotamme tervetulleeksi alueelliset sekä yrityksien ja yhdistyksien omat Luomuviikot. Yhteistä valtakunnallista päivämääräväliä emme aseta, vaan viikkoja voidaan viettää kullekin taholle sopivana ajankohtana. Voimme mielellämme olla yhteistyössä mukana ja esimerkiksi välittää niistä tietoa, myös Luomulehdessä. Ota yhteyttä: , puh. 0400 534003

Maista luomu – tapahtuma Mikkelissä 30.9.-2.10.2016

Monipäiväisessä tapahtumassa on monipuolinen ohjelma seminaarista gaalaan ja sadonkorjuumarkkinoihin.

Luomuelintarvikepäivä 6.10.2016

Luomuelintarvikepäivän yhteydessä paljon kiinnostavia ilmiöitä Vuoden luomukokki -kilpailusta Vuoden Luomutuote -palkittuihin.

——————————————————————————–

Mikkelin Luomuviikko 28.9.-4.10.2015

Viikon aikana luomua on tarjolla useissa Mikkelin ja lähialueiden ravintoloissa, kahviloissa ja kaupoissa. Ravintoloiden keittiömestarit suunnittelevat luomuviikon ruokalistalle lähituottajien luomuherkuista herkullisia annoksia. Kaupoissa on luomutuotetarjouksia ja tuottajat maistattavat siellä oman tilansa tuotteita. Asiakkaille jaetaan reseptejä ja kerrotaan luomusta.

Myös Mikkelin kaupunki on mukana luomuviikolla, jolloin kaupungin henkilöstöravintoloissa, kouluissa, palvelutaloissa ja päiväkodeissa vietetään perinne- ja luomupäivää ja tarjotaan mahdollisimman lähellä tuotettua luomuruokaa ja perinteisiä ruokalajeja.

Etelä-Savossa on yli 260 luomutuotantotilaa ja alueella tuotetaan runsaasti luomukasviksia sekä luomulihaa ja -maitoa, luomumarjoja ja muita luomutuotteita. Luomuviikolla tehdään luomua tutuksi kuluttajille ja tuodaan esille paikallisia luomutuottajia.

Luomuviikon taustavoimia ovat Luomuinstituutin jalkauttaminen -hanke, Mikkelin ammattikorkeakoulun ympäristöteknologian opiskelijat sekä Luomuliitto.

Lisätietoja:
Heli Peltola, Luomuinstituutti, , p. 044 590 6834 ja
Krista Manninen, Mikkelin ammattikorkeakoulu, , p. 050 918 3184

Tapahtuma myös Facebookissa.

Hyvinkään luomukontti Elävällä Hämeenkadulla 18.-27.8.2015

Hyvinkään Elävä Hämeenkatu tapahtumassa 18.-27.8. kaupungin pääkadun täyttää konttirivistö ja monenlaiset tapahtumat. Yhdessä kontissa esitellään luomuruokaa. Mukana ovat neljä Hyvinkään luomutilaa eli myynnissä on tuoreita luomuvihanneksia, viljatuotteita sekä Knehtilän tilamyymälän tuotteita ja joinakin päivinä puurobaari sekä muita ruoan myyjiä. Lisätietoja: Kari Koppelmäki, puh. 040 743 2929

———————————————————————————-

Luomuviikko 2014

luomuviikko2014_web_jpg

Viikko toteutettiin yhteistyössä ruoasta ja ruoantuotannosta kiinnostuneiden yhdistyksien ja yrityksien kanssa. Myös yksittäiset kuluttajat kutsuttiin tekemään pikkutempauksia vaikkapa sosiaalisessa mediassa tai antamalla palautetta kauppaan.

• Lisää kuvia Luomu ♥ kuvakampanjan sivulta.

Tapahtumia – pieniä ja isoja

Toivolan Vanhalla pihalla mm. luomukojuja, Jyväskylä

Kaarlejoen kaupalla mm. kuvakampanjan kuvailua, Tortinmäki, Turku

K-ruoka.fi vinkkaa hyvän mielen luomuaamiaisen

Komiat karkelot Ekokauppa Mirtelossa Seinäjoella

Luomumaidon tekijöiden muotokuvia Helsingin rautieasemalla Luomuviikon ajan. Järjestäjä: Valio.

Silmusalaatin virtuaalitapahtuma: Pitsi&Pippuri vs. Maailma Lautasella. Kaksi Master Chefistä tuttua ruokabloggaajaa vastakkain. Kumpi voittaa reseptillään Silmusalaattihaasteen? Äänestä 1-5.10. oma suosikkisi www.facebook.com/silmusalaatti. Lisäksi Silmusalaatin maistatusta Stockmann Jumbossa pe 3.10 ja Stockmann Helsinki Keskusta la 4.10.

4H kokkikerhossa tehdään luomuruokaa ja puhutaan luomusta ainakin Pieksämäellä. TOP-tehtävissä myös luomusta!

30.9. Luomuinstituutin Tutkittua tietoa luomusta –luentosarjassa aiheena on ”Näkökulmia vaihtoehtoisten ruokaketjujen kestävyyteen”. Luennon pitää jatko-opiskelija, KTM Sini Forssell Helsingin yliopiston taloustieteen laitokselta. Klo 9-10 Mikkelin yliopistokeskus, Lönnrotinkatu 7, nh 1003 tai verkko-osallistuminen.

30.9. Stadin puutarhurin Sadonkorjuupäivä  klo 12-16. Tule keräämään omat Luomuviikon vihanneksesi Stadin puutarhurin tilalta tiistaina 30.9. klo 12-16! Stadin puutarhurin luomutila sijaitsee Helsingissä Herttoniemen kartanolla. Sadonkorjuupäivänä vieraat pääsevät itse korjaamaan takuutuoreita vihanneksia suoraan pellosta. Tarjolla on varmuudella ainakin lehtikaalia ja juureksia. Vihannekset nousevat reiluun omakustannehintaan puutarhureiden opastuksella. Ota mukaan käteistä ja sään mukaiset vaatteet. Lisätiedot: www.stadinpuutarhuri.fi

1.10. ja 4.10. Kilpiän tilan VihannesBussi kiertää pääkaupunkiseudulla tuoden suoraan kuluttajalle samana päivänä kasvimaalta nostettuja luomuvihanneksia. Vihanneksia nostetaan vain tilausten perusteella hävikin minimoimiseksi. Tilaukset linkin kautta.

2.10. Sipoon kunnassa luomutuotteita sisältäviä aterioita päiväkodeissa, kouluissa ja vanhustenpalveluissa. Päivän aikana tarjotaan ainakin itse leivottua luomuleipää, luomupuuroa, luomulettuja ja jauhelihakeittoa. Lisätietoja: Sipoon kunnan ruokapalvelut, , puh. 09-23536504

2.10. Luomuelintarvikepäivä ruoka-alan ammattilaisille ja teollisuuden sekä kaupan asiantuntijoille. Vuoden Luomutuote julkistetaan! luomutuote_vaaka

3. ja 4.10. Luomutori Helsingin keskustan Stockmannin Herkussa.

4.10. lauantaina Avoimet ovet Kurkimäen lammastilalla klo 10-14. Kurjentie 14, 87950 Kuluntalahti (Kajaani). Lisätietoja: Tiedote

4.10. Knehtilän tilalla Hyvinkäällä Maatilan syysmarkkinat klo 10-15.

5.10. Pop-up ravintola ja luomutori klo 11-14 Kymenlaakson Steinerkoululla, Lauttakatu 6F, Kuusankoski. Ihanaa ruokaa koko salin täydeltä. Kokkeina steinerkoulun oppilaat ja henkilökunta. Luomutuotteita torilla, kysy luomusta! Kuhilas ry:n viljelijät vastaavat. Katso esitteestä myös Luomuviini kemistin puntarissa -luennosta.

Pohjois-Karjalan Luomuviikko

29.9.-3.10. Luomuruokaa tarjolla ravintoloissa ja matkailuyrityksissä.
Ti 30.9. klo 9-13 Elintarvikealan kehittämisellä menestykseen! -elintarvikealan hankkeiden päätösseminaari, Pohjois-Karjalan aikuisopiston auditorio
To 2.10. klo 10 – 18 Lähiruoka- ja luomutapahtuma, Citymarket Pilkko
Pe 3.10. klo 10 – 18 Lähiruoka- ja luomutapahtuma, Sokos Joensuu
Pe 10.10. klo 10 – 18 Lähiruoka- ja luomutapahtuma, S-market Lieksa

Lisätietoja: , puh. 040 3012 441

Keski-Suomen Luomuviikko

Tervetuloa tutustumaan aitoihin luomumakuihin ja lähellä tuotettuun ruokaan.

Keuruu, Vehkomäen tilan vanha tupa, ti 30.9. ja ke. 1.10. klo: 14-19
Jämsä, S-market, ti 30.9. klo 13-17
Jyväskylä, Toivolan vanha piha, to 2.10. klo 10-14
Viitasaari, K-Supermarket, to 2.10. klo 9-17
Viitasaari, S-market, pe 17.10. klo 9-17

Keuruulla, Jämsässä ja Jyväskylässä mahdollisuus maistella luomupuuroa. Lisäksi tarjolla bussiretki Seinäjoen Luomupäiville 25.-26.11. (Ilm. viim. 31.10. p. 040-551 4503).
Tilaisuuksien järjestäjinä toimivat Ruokaketjuilla kasvuun –koulutushanke, Kasvi-idea Keski-Suomesssa ja Keski-Suomen luomuyhdistys.
Lisätietoja: www.ruokacentria.fi, www.proagria.fi/kswww.luomuliitto.fi/keski-suomen-luomuyhdistys

På svenska i Österbotten

29.9-3.10 Utställningar med ekotema i biblioteken i Kronoby kommun. Adresser till biblioteken: Kronoby kommunbibliotek, Kyrkvägen 6, 68500 Kronoby.
Nedervetil bibliotek, Murickvägen 5, 68410 Nedervetil. Terjärv bibliotek, Elisabetsvägen 3, 68700 Terjärv

29.9. Föreläsning: Hemmets kemikaliekompott, Spikas kvarn, Flygfältsvägen, Kronoby. Ila Nordman. Kursavgift 10,00 € må 18.30-20.00.
Att färdigmat, kosmetika och specialrengöringsmedel kan innehålla oönskade tillsatsämnen är känt, men visste du att också plaster, textilier, elektroniska apparater och barnleksaker kan innehålla ämnen som i förlängningen är skadliga både för oss och för vår miljö? Tessa Turtonen från Marthaförbundet berättar vad vi kan göra för att minska användningen av kemikalier i vardagen. Föreläsningen är en del av en ekovecka som ordnas i samarbete med Kronoby kommunbibliotek. Anmälan.

1.10.2014  Föreläsning: Kruskatips i en ekologisk vardag. Spikas kvarn, Flygfältsvägen, Kronoby. Ingemo Pörn. Kursavgift 10,00 € ons 18.30-20.00. En kväll med ekomat som tema. Ingemo Pörn från Kruska butik & café ger oss tips, idéer och inspiration för nyttigare vardagsmat och renare matupplevelser. Meddela MI ev. specialdiet samt om du vill dricka kaffe eller té. Anmälan.

Luomuviikko 2013

Luomuviikko 2012

Luomuliitto innosti mukaan Luomuviikkoon myös vuosina 2010 ja 2011.