Luomutuotanto > Neuvonta

NeuvontaPuhelin- ja sähköpostineuvontaa

Luomuliiton puhelin- ja sähköpostineuvonta ovat ilmaisia.

Erkki VihonenKasvintuotannon asiantuntija

Millä tavoin rikkakasveja voi torjua? Onko viljelykierto toimiva?

Erkki Vihonen on kerännyt luomuviljelyn tietoja ja kokemuksia, niin Helsingin yliopiston kursseilta kuin myös ulkomailta. Erkki toimii myös ProAgria Etelä-Pohjanmaan luomukasvintuotannon asiantuntijana ja luomukasvintuotannon tarkastajana.

Erkki Vihonen, puh. 040 9360 377

jaana elo nettiElintarvike-asiantuntija

Mitä erityisvaatimuksia luomussa on mehutuotannossa? Miten sertifioidaan luomukeruualue?

Byrokratiaa ei tarvitse pelätä vaan löytää vain hyvät käytännöt paperityöhön. Jaana toimi yli kymmenen vuotta valvonnan parissa Eviralla ja tuntee erinomaisesti luomulainsäädännön ja -elintarvikejalostuksen. Jaana myös mentoroi esim. metsien sertifioimisessa luomukeruualueeksi.

Jaana Elo, puh. 040 9641 518

Katarina Rehnström (1) pieniEläintuotannon asiantuntija

Koskeeko laidunnusvaatimus myös teuraaksi kasvatettavia sonneja? Mikä on rehuomavaraisuus vaatimus luomusiipikarjalla?

Katarina Rehnström on koulutukseltaan agrologi ja kotieläinten ravitsemustieteeseen erikoistunut agronomi. Luomukotieläinkysymysten parissa kokemusta on kertynyt sekä luomutarkastajana että neuvontatehtävissä. Osaamista on niin siipikarjaan kuin muihinkin eläimiin liittyen.

Katarina Rehnström, puh. 040 9362 150

Luomuasiantuntija

Onko mahdollista tuottaa tryffeleitä eli multasieniä luomuna? Voiko biokaasulaitoksen mädätettä käyttää lannoitteena luomupellolle?

Brita Suokas on agrologi, jolla tuli tänä vuonna täyteen 30 vuoden työura luonnonmukaisen viljelyn parissa. Hän neuvoo mielellään luomuviljelystä kiinnostunutta löytämään langanpäästä kiinni luomuun siirtymisessä niin kasvintuotannon kuin kotieläintuotannonkin osalta. Britan erityisalaa on viime vuodet ollut EU:n luomuasetusuudistuksen seuraaminen. Voit esim. kysyä häneltä, tuoko asetuksen voimaantulo vuonna 2021 suuria muutoksia omaan tuotantosuuntaasi.

Brita Suokas, puh. 044 5288 722

Luomuliiton asiantuntijapalvelut ovat yhdessä ProAgrian Luomupalveluiden kanssa luomuneuvontaa, jota tuetaan maa- ja metsätalousministeriön valtionavulla. Luomuliitolla on myös mentor-toimintaa.