Mentor-toiminta > Mikko Rahtola

Mikko Rahtola

Perhe

Neljä kouluikäistä lasta ja avovaimo

Tila

Päätyöni on Luomuliiton mentor-neuvonnan koordinointi ja lisäksi teen luomuneuvontaa. Puutarhatuotanto ja hyötykasvien viljely ovat erikoisosaamisaluettani, mutta myös markkinoinnista, jatkojalostuksesta ja yritystoiminnasta on kertynyt kokemusta.

Tuotannosta

Mentoroinnin koen hyväksi tavaksi edistää luomutuotantoa, sillä eturivin luomutiloilla on paljon käytännön niksejä ja paikallisten olosuhteiden tuntemusta, joita ei välttämättä löydy mistään muualta. Lisäksi luomussa kuten muussakin yritystoiminnassa keskeistä on viljelijän oma kiinnostus ja osaaminen. Mentorointi voi olla oppimistapahtuma molempiin suuntiin.

Eläintuotanto

Omia eläimiä ei ole, mutta neuvonnan kautta olen huomannut miten tärkeä rooli eläimillä on koko luomun kehittymisen kannalta. Kasvintuotannon ja eläintuotannon heikko yhteistyö on yksi eurooppalaisen maataloustuotannon heikkouksia ja kehittämisen varaa olisi luomussakin.

Viljelmät

Omaa sivutoimista viljelijäkokemusta on kertynyt viidentoista vuoden ajalta Etelä-Virossa Viljandin kaupungin lähellä sijaitsevalta viiden osakkaan luomutilalta. Tilan päätuotantosuuntana on mehuomenien viljely sekä virolaisten vihanneslajikkeiden luomusiementuotanto myyntiin.

Motto

Ei ole olemassa virheitä, on vain erihintaisia oppitunteja.