Mentor-toiminta > Anneli Hynninen

Anneli Hynninen

Perhe

Puolipäiväinen mehiläishoitaja, mies apuna hunajanotossa. Lapset eivät toistaiseksi mukana toiminnassa.

Tila

Hallinnassa kaksi pientä tilaa: Järvimetsän erämaatila ollut hallinnassa -90 luvun puolivälistä ja Marttila- niminen tila 60-luvulla. Viljelykasveina heinää ja tyrniä.

Tuotannosta

Hunaja päätuote, lisäksi pelloilta kuivaheinää pienpaaleissa. Mehiläispesiä kahdessa tarhassa noin 12 pesää ja lisäksi jaokkeet.

Eläintuotanto

Mehiläiset ovat italialaista rotua. Emoja kasvatetaan itse, mutta muualtakin ostetaan jatkossa. Pesämalli on puinen Langstrot.

Viljelmät

Tärkeimmät satokasvit horsma, pellonpiennakasvit, viherkesannolta sekalaisia kasveja. Toisinaan hunajakukkaa ja muita mesikasveja.

Yleistä

Tila on melko pieni, mutta viljely silti ammattimaista. Mehiläishoidosta suoritettiin 120 opintoviikon kokonaisuus. Viljelijä on osallistunut Suomen mehiläishoitajien liiton paikallisyhdistytoimintaan sekä koulutuspäiviin. Hunajanlaadusta on saatu kunniakirjoja. Tuotteet myydään ”Pohjolan luomuhunaja”- tuotemerkillä.

Motto

Motto "Mehiläisten terveyden tarkka seuranta ja analyysit on luomussa A ja O"