Luomutuotanto Itämeren pelastajaksi

Itämeren rantavaltiot päättävät uusista päästötavoitteista torstaina. Ravinteita kierrättävään luomutuotantoon siirtymällä on mahdollisuus vähentää ravinnekuormitusta merkittävästi – jopa 50 % – arvioi aihetta selvittänyt Beras-hanke (Baltic ecological recycling agriculture), jossa on ollut mukana mm. Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus MTT.

– Kuinka paljon luomutuotantoa lisätään, on pitkälti poliittinen päätös. Tuottajat ovat kiinnostuneita siirtymään luomutuotantoon – harva pitää torjunta-aineilla ruiskuttamisesta, kuvaa Luomuliiton puheenjohtaja Jukka Lassila.

Lassila on itse tuusulalaisella maatilallaan edistänyt ravinteiden kierrätystä mm. hyödyntämällä kompostoitujen vesikasvien ravinteita pellolla. Luomuliitto ajaa biokaasulaitosten kannattavuuden edistämistä reilulla syöttötariffilla, jotta erilaisten biomassojen ravinteita saadaan paremmin hyödynnettyä.

Luomuviikko: Juurille

Tällä viikolla vietetään Luomuviikkoa. Teemana on Juurille.

– Luomu on edelläkävijä ruoantuotannossa ja tuotantotapaa kehitetään jatkuvasti. Juurina ovat periaatteet ekologisuudesta, terveydestä, oikeudenmukaisuudesta ja huolenpidosta, kertoo Jukka Lassila.

– EU:n luomusäädöksiin vaikutetaan aktiivisimmin Luomuliiton kattojärjestön kautta. Kestävyyttä halutaan viedä koko ajan eteenpäin, mutta toisaalta tasapainoillaan esimerkiksi lisäaineiden osalta niin, että tuotteita pystytään myymään myös tavallisissa marketeissa, joissa tuotteen täytyy kestää säilytystä hyllyssä. Eläintuotannossa keskustellaan mm. siitä, kuinka suuri osa rehuista tulee olla lähialueella tuotettu.

Luomutuotteet ovat aina sertifioituja ja sanoja ”luomu” ja ”luonnonmukainen” saa käyttää vain näiden elintarvikkeiden yhteydessä. EU:ssa luomun merkkinä on lehtimerkki ja sen rinnalla esimerkiksi Suomessa kotimaisen tuotannon Leppäkerttu-merkki.

– Kuluttajalla on oikeus tietää ruoan alkuperä ja luomutuotteet onkin aina pystytty jäljittämään pellolle saakka. Erityisesti Luomuviikolla moni saa myös tavata itse luomutuottajan.

Luomuliitto on kutsunut kaikkia mukaan tuomaan luomua esille Luomuviikolla. Luomutuottajat myyvät tuotteitaan erilaisissa tapahtumissa, kaupoissa on maistatuksia ja ravintoloissa saadaan luomua lautaselle. Jokainen voi oppia jotain uutta luomusta. Luomuviikon päivän kysymys ilmestyy Luomuliiton nettisivuille ja Luomuviikon Facebook-tapahtumaan.

Helsingissä Narinkkatorilla on paneelikeskustelut suoramyynnin mahdollistamisesta torstaina sekä EU:n maatalouspolitiikan kehittämisestä perjantaina.

Lisätietoja:

Elisa Niemi, , puh. 0400 534 003 (kysy kuvia)
Jukka Lassila, Luomuliiton puheenjohtaja, puh. 050 529 0482

Tietoja ja haastateltavia Luomuviikon tapahtumista: www.luomuliitto.fi/luomutuotteet/luomuviikko

Helsingin Narinkkatorin 2.-5.10. ohjelma: www.luomuliitto.fi/luomuviikolla-narinkkatorilla

Media voi hyödyntää valmiita infograafeja
– painokelpoinen: http://proluomu.fi/aineistot/infograafi-tama-on-luomua/
– nettiin: http://luomunjuuret.fi/tiesitko-taman-luomusta/