Luomupelloilla luonnon monimuotoisuus suurempi – Luomussa kemiallisia torjunta-aineita ei käytetä lainkaan

Luomupeltojen lajimäärä on jopa kaksi kertaa suurempi tavanomaisiin verrattuna. Luomupelloilta löytyy mm. neljänneksen enemmän kukkia hyödyntäviä hyönteisiä ja lähes kaksin verroin lieroja tavanomaisesti viljeltyihin peltoihin verrattuna. Tämä käy ilmi saksalaisen Thünen Institutin julkaisemasta raportista, jota varten käytiin läpi 528 luomu- ja tavanomaista viljelyä vertailevaa tutkimusta.

Suomessakin on herätty huoleen hyönteisten määrän vähenemisestä, jonka tutkimukset osoittavat johtuvan ensisijaisesti yksipuolisesta viljelystä ja torjunta-aineiden käytöstä.

– Luonnonmukaisessa viljelyssä kemiallisten torjunta-aineiden käyttö on kokonaan kielletty. Lisäksi luomuviljelyyn kuuluvat viljelykierrot, joissa satokasvien lisäksi viljellään myös nurmia, kertoo Erkki Vihonen, Luomuliiton kasvintuotannon asiantuntija.

Lisäksi luomukarjatiloilla eläimet laiduntavat, mikä ylläpitää laidunympäristöjen lajistoa.

Valitessaan luomutuotteen, kuluttaja voi olla varma mm. siitä, ettei sen viljelyssä ole käytetty torjunta-aineita.

Monimuotoisuus huomioon päätöksenteossa

EU:ssa suunnitellaan tällä hetkellä yhteistä maatalouspolitiikkaa (CAP) vuosille 2021–2027. CAP:ssa määritellään esimerkiksi, mistä ilmasto- ja ympäristötoimenpiteistä maanviljelijälle maksetaan tukia ja kuinka paljon. Tukea voisi maksaa vaikka siitä, että viljelijä ei käytä kemiallisia torjunta-aineita.

– CAP-uudistus on tilaisuus muuttaa maataloutta parempaan suuntaan ilmaston ja luonnon monimuotoisuuden kannalta. Suomalaisilta päättäjiltä tarvitaan nyt kunnianhimoa, jotta näihin mahdollisuuksiin tartutaan tosissaan, vaatii Luomuliiton edunvalvontajohtaja Susann Rännäri.

Lisätiedot:

Erkki Vihonen