Luomupäivät esittelevät ratkaisuja yrityksille

Tietoa luomutuotannossa toimivista ratkaisuista tarvitaan yhä enemmän, kun luomupeltola lisääntyy tänäkin vuonna noin 5 %. Luomun myynti vähittäiskaupoissa on lisääntynyt jopa 12 % vuoden aikana.

Valtakunnalliset Luomupäivät Turussa 16.-17.11. on luomutuotannon suurin tapahtuma ja kokoaa tuottajat, neuvojat sekä tutkijat vaihtamaan tietoa alan uusimmista ratkaisuista.

Thomas KellerThomas Keller on sveitsiläissyntyinen Ruotsin maatalousyliopiston dosentti, joka kertoo lukuisien julkaisujensa pohjalta maan kasvukunnon parantamisesta. Erityisesti keinolannoitteiden käytöstä luomuun siirtyvien peltojen osalta täytyy tehdä töitä pellon saamiseksi tasapainoon ravinteiden ja rakenteen osalta.

Kosken kartanon isäntä Fredrik von Limburg Stirum kertoo ympäristöratkaisuista omalla tilallaan Salossa. He ovat kehittäneet lantalogistiikkaa yhteistyössä naapuritilojen kanssa sekä pilotoineet Vapo Clean Waters Oy:n kanssa pajuhaihdutuskentän, jolle ravinteikkaat valumavedet ohjataan.

Luomutuotannossa kehitetään aktiivisesti uusia ratkaisuja, joista hyötyy myös koko maatalous. Olennaista on tutkimuksen ja neuvonnan yhteistyö sekä viljelijöiden tiedonvaihto keskenään, kertoo itsekin Luomuliiton mentor-toiminnassa mukana oleva Luomuliiton varapuheenjohtaja Janne Rauhansuu. Hänen maatilansa Myssyfarmin öljy- ja palkokasvituotanto ja niiden jatkojalostus on yksi Luomupäivien tilavierailukohteista.

Uutta liiketoimintaa

Luomun myynti vähittäiskaupoissa on lisääntynyt reippaasti, mutta myös esimerkiksi REKO-lähiruokarenkaiden myynti kasvaa. Kuluttajilla on siis jo hyvät mahdollisuudet ostaa luomutuotteita niin tavallisista kaupoista kuin suoraan tuottajalta, kertoo Luomuliiton elintarvikeasiantuntija Jaana Elo.

Birkkalan ja Rainingon luomutilat ovat esimerkkejä aktiivisesti uutta liiketoimintaa kehittäneistä yrityksistä, jotka ovat tehneet kiinnostavia viljelykasveja – spelttiä ja kvinoaa – tunnetuksi Suomessa. Yritysvierailuilla tutustutaan esimerkiksi öljyhamppuun erikoistuneeseen Hamppufarmiin, Kaarlejoen puutarhatuotantoon ja myymälään sekä Turun ravintoloiden luomutarjontaan.

Rinnakkaisohjelmissa pureudutaan kasvinviljelyn sekä puutarha ja eläintuotannon erityiskysymyksiin. Rinnakkaisohjelmien järjestelyissä mukana Helsingin yliopiston Ruralia-instituutin, ProAgria Länsi-Suomen, Turun kauppakorkeakoulun ja Luonnonvarakeskuksen hankkeita. Luomupäivät järjestää Luomuliitto yhteistyössä Luomuinstituutin ja ProAgrian kanssa.

Lisätietoja:

, puh. 0400 534003
Thomas Kellerin haastattelupyynnöt: Jukka Rajala Helsingin yliopiston Ruralia-instituutti, puh. 044 303 2210

Luomupäivien ohjelma