Luomumunista kannattaa maksaa

kanaKaupassa luomukananmunista saa maksaa jopa kolminkertaista hintaa verrattuna virikehäkeissä tuotettuihin muniin. Tarjolla on lisäksi vapaan kanan eli lattiakanan munia sekä ulkoilevien lattiakanojen munia. Eroaako luomumuna eri tavoin tuotetuista tavanomaisista munista niin paljon että niistä kannattaa lisähintaa maksaa?

Kuluttajan kannanotto eläinten hyvinvoinnin puolesta
– Ostamalla luomumunia, kuluttaja ottaa kantaa eläinten hyvinvoinnin puolesta, toteaa eläintuotannon asiantuntija Katarina Rehnström Luomuliitosta.

Luomukanalassa kanoilla on enemmän tilaa sekä liikkua, istua orrella ja munia pesään kuin niin sanotuilla vapailla kanoilla, häkkikanoista puhumattakaan. Luomukanalassa pitää olla ikkunat ja päivänvaloa. Eläimet pääsevät kesällä raittiiseen ilmaan ulkoilemaan sekä etsimään maasta matoja ja hyönteisiä. Luomutuotanto on sertifioitua tuotantoa ja sääntöjä valvotaan tarkastamalla tila vähintään kerran vuodessa.

Luomukanoille ei syötetä GMO-rehua
Kuluttaja siis maksaa luomulisää siitä, että eläimillä on luonnonmukaisemmat olosuhteet. Mutta onko luomumuna tavanomaista kananmunaa terveellisempi? Luomukana syö lähes sataprosenttisesti luomurehua. Muutaman prosentin lisä tavanomaista rehua on sallittu tänä vuonna päättyvän ylimenokauden ajan.

– GMO-rehujen, synteettisten rehuainesosien ja väriaineiden käyttö on kokonaan kielletty, kertoo Rehnström.

Näiden käyttö on tavanomaisessa munantuotannossa sallittua. Luomumunissa kananmunankeltuaisen väri tulee luonnollisista rehuainesosista kuten maissista, viherjauhosta tai laidunruohosta siinä missä tavanomaisessa tuotannossa voidaan käyttää synteettisiä väriaineita. Myös päivittäin jaettava virikerehu, kuten vaikka kaali ja porkkana, antavat keltuaiselle lisäväriä ja tarjoavat kanoille puuhastelun lisäksi luonnollisen vitamiininlähteen.

Luomumunat ovat terveellisempiä
Ulkomaisissa tutkimuksissa luomumunien on myös ravitsemukselliselta koostumukseltaan todettu olevan parempia kuin tavanomaisten munien. Luomumunat sisältävät enemmän omega-3-rasvahappoja, vitamiineja ja hivenaineita. Tavanomaisista munista on lisäksi löydetty antibiooteille resistenttejä bakteereita. Luomumunissa niitä ei ollut.

– Luomu on parempaa ihmisille ja eläimille. Siksi haluamme tuottaa luomuna, kertoo tuottaja Kalevi Uutela Varsinais-Suomesta.

Lisätietoja:
Kotieläintuotannon asiantuntija , puh. 040 9362 150
Luomukananmunan tuottaja Kalevi Uutela, puh. 0500 114 303

Luomuliiton asiantuntijapalvelu ja siipikarjasivu.

Luomukanat ulkoilemassa. TIlaa on paljon.