Luomumarkkinoiden maailmanlaajuinen kasvu jatkuu

Kymmenen_eniten_luomua_2016Positiivinen trendi luomun kysynnässä jatkuu, kertoo luomun maailmanlaajuisen kattojärjestö IFOAMin ja tutkimuskeskus FiBLin yhteistyönä tekemä vuosikirja. Se julkistettiin keskiviikkona kansainvälisten BioFach-luomumessujen  alkaessa Saksassa.

Maailman suurimmalla luomumarkkina-alueella Yhdysvalloissa kasvu on ollut jopa 11 % ja siellä luomumarkkinoiden koko on yli 27 miljardia. Luomumarkkinoiden kokovertailussa toisena on Saksa lähes 8 miljardilla ja Ranska kolmantena lähes 5 miljardilla. Maailmanlaajuisesti luomumarkkinoiden koko ylittää nyt 60 miljardia euroa.

Nyt jo 172 valtiota raportoi luomutuotannostaan ja luomutuottajia tilastoitiin olevan yhteensä 2,3 miljoonaa. Luomua tuotettiin 43,7 miljoonalla hehtaarilla vuonna 2014, mikä on 0,5 miljoonaa hehtaaria enemmän kuin edellisessä, 2013 vuoden aineistossa.

Australialla on selkeästi eniten luomualaa. Heidän 17,2 miljoonasta hehtaaristaan 97 % on laidunalaa, mikä on helppo toteuttaa luomutuotannon kriteerien mukaisesti eli mm. ilman keinolannoitteita ja kemiallisia torjunta-aineita.

Vuonna 2014 yhdessätoista maassa oli yli 10 prosenttia maatalousmaasta luomuviljelyssä. Vuonna 2015 myös Suomessa 10 prosentin raja meni rikki.

Lisätietoja:

IFOAMin tiedote ja infografiikkaa