Luomumarkkinan arvo kasvoi 46 prosenttia vuonna 2011

Nielsenin Kuluttajapaneelin tietojen mukaan luomumarkkinan arvo kasvoi vuonna 2011 jopa 46 prosenttia. Luomutuotteiden osuus kaikkien ostojen arvosta nousi 1,2 prosentista 1,7 prosenttiin.

– Kasvuprosentti näyttää hyvältä. Olemme iloisia siitä, että yritykset ovat tarttuneet luomuun selkeästi aktiivisemmin, toteaa Jukka Lassila Luomuliitosta.

– Tavoitteena on nostaa luomuviljelyn pinta-ala nykyisestä 8 prosentista 50 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä eli noin 10 prosenttia vuodessa. Se on sitä helpompaa, mitä ripeämmin saadaan suomalaisten luomutuotteiden markkinoita kasvamaan, kommentoi Lassila MTT:n Luomu 50 raporttia.

Luomuhiutaleiden osuus koko tuoteryhmän arvosta hipoo jo 10 prosenttia ja kananmunien 9 prosenttia. Sienet nousivat kolme prosenttiyksikköä yli 8 prosenttiin.

Luomukeskioluiden osuus nousi nollasta 0,6 prosenttiin. Markkinoille on tullut useampia luomuolut tuotteita ja Luomuliitto palkitsi maukkaan Nokian panimon Keisari Luomu Pilsin myös Vuoden Luomutuotteena. Mehuissa kasvua oli 1,1 prosenttiyksikköä.

Myös jäätelöt lähtivät viime vuoden nollasta ja nousivat 0,3 prosenttiin – yrityksillä on siis uusia avauksia. Luomumarjapakasteiden osuus kolminkertaistui 0,9 prosenttiin. Karkkien ja snacksien kasvu taas oli vaisua. Tummien luomuleipien osuus kasvoi nyt 4 prosenttiin, mutta vaaleiden luomuleipien osuus markkinasta on vielä vain 1,2 prosenttia.

– Terveellisyys on luomukuluttajille tärkeää ja se näkyy myös tuoteryhmien kasvussa. Elintarvikejalostuksessa luomuyritykset tekevät tärkeää edelläkävijän työtä selvittämällä, miten tuotteita voidaan tuottaa mahdollisimman vähillä lisäaineilla, kuvaa Lassila.

Luomumaitotaloustuotteiden arvon osuus tuoteryhmässä nousi 1,4 prosentista 2,1 prosenttiin. Rasvojen arvon osuus kolminkertaistui, kermojen ja juustojen osuudet noin tuplaantuivat ja jogurttien osuus kasvoi kolmanneksella. Tuoreen luomulihan osuus nousi nyt 2,2 prosenttiin. Vihannekset ja juurekset nousivat hieman, kohti 4 prosenttia.

– Hyvin monissa tuoteryhmissä kysyntää on enemmän kuin tarjontaa ja joissakin tuoteryhmissä ulkomaiset tuotteet valtaavat siksi markkinoita. Tämä voi olla monessa tuoteryhmässä vain välivaihe, kun kotimaiset yritykset valmistautuvat tuomaan uusia tuotteita markkinoille. Joka tapauksessa on tärkeää, että suomalaisen luomutuotannon kasvua vauhdittavat nyt niin kuluttajat, tuottajat kuin yrityksetkin.

Lisätietoja:
Jukka Lassila, puh. 050 529 0482