Luomuliitto vaatii Maaseutuviraston toimintaan ryhtiä ja byrokratian merkittävää karsimista

Viljelijöiden talous on kiristynyt markkinatilanteen ja tukipolitiikan muutosten takia. Osa markkinahäiriöistä johtuu kansainvälisen politiikan jännitteistä, eivätkä viljelijät voi niihin mitenkään vaikuttaa. Tällaisessa tilanteessa Luomuliiton mukaan on entistä tärkeämpää, että kansallisilla toimilla tuetaan suomalaista maataloutta ja puretaan turhia esteitä ruoantuotannosta.

Maaseutuviraston kyvyttömyys hoitaa tehtäviään on ajanut monet tilat taloudelliseen ahdinkoon tukien maksujen viivästyessä toistuvasti. Luomuliitto ei hyväksy sitä, että viljelijät joutuvat vaikeuksiin Mavin virheiden takia. Uuden ohjelmakauden käynnistyttyä myös luomuviljelijöiden tukien maksatus on viivästynyt kerta toisensa jälkeen. Näissä oloissa MTK:n suunnittelema mielenilmaus 11.3. on perusteltu. Luomuliitto tukee kaikkia toimia viljelijöiden tilanteen parantamiseksi.

Maaseutuviraston toimintaa on arvosteltu MTK:n ja viljelijöiden lisäksi useiden yhteistyökumppaneiden toimesta.

– Maaseudun kehittämishankkeet ja investoinnit makaavat paikallaan vaikka uusi maaseutuohjelma on hyvin resursoitu ja varoja olisi käytettävänä. Nyt olisi oikea aika kehittää esimerkiksi suomalaisen ruoan vientiä ja kotimaista valkuaisainetuotantoa, toteaa puheenjohtaja Pauli Talvitie.

– Vikaa näyttää olevan osaamisen lisäksi myös asenteessa. Julkisen vallan toimintaan pitää voida luottaa ja sen on oltava ennustettavaa. Se on uskottavuus kysymys. Yhtään maksujen viivästymistä ei saa enää tulla, Talvitie jatkaa.

Luomuliitto vaatii toimia Maaseutuviraston toiminnan puutteiden korjaamiseksi. Tärkeää on ymmärtää perimmäiset syyt. Niitä ovat liian monimutkainen tukijärjestelmä, yleinen raskas byrokratia ja viraston aikaan soveltumaton toimintakulttuuri.

– Luomuliitto vaatii maatalouden tukijärjestelmän merkittävää yksinkertaistamista. Siitä työstä on rakennettava jatkuva koko maataloushallintoa läpileikkaava prosessi, Talvitie päättää.

Lisätietoja:
Pauli Talvitie