Luomuliitto: Ruoantuotannon kehittämisessä tarvitaan kriittisyyttä

luomuviikko2014_web_jpgLuonnonmukaisella ruoantuotannolla haetaan ratkaisuja moneen nykypäivän ongelmaan – esimerkiksi ruoan kemikalisoitumiseen, vesistöjen rehevöitymiseen ja ilmastonmuutokseen. Luomuvalikoimien kasvaessa myös kritiikkiä luomutuotantoa kohtaan nousee.

– On tärkeää, että ruoantuotantoa kehitetään kriittisesti vaikutuksia tarkastellen. Luomu on kehitetty siksi, että halutaan vaihtoehtoja mm. geenimuuntelulle, lisäaineille ja eläinten hyvinvointiongelmille. Ongelmia ei ratkota kerralla, mutta luomussa niihin ollaan valmiita pureutumaan niin, että saadaan aidosti kestävämpää tuotantoa, toteaa Luomuliiton puheenjohtaja Jukka Lassila.

Luomua kehitetään mm. terveellisyyden ja ekologisuuden periaatteiden mukaan. Tänä vuonna julkaistiin englannissa kokoomatutkimus, joka todisti, että terveysetuja todella on. Ekologisuudesta todistaa tutkitusti monimuotoisuuden lisääntyminen ja liukoisten ravinteiden vähempi huuhtoutuminen vesistöön. Ilmaston osalta tutkimus ei pysty uskottavasti analysoimaan niitä asioita, joiden myötä luomu todennäköisesti tulevaisuudessa voidaan todistaa selkeäksi voittajaksi: typpidioksidi päästöjen vähyys ja hiilen sitominen maaperään.

Luomuliiton valokuvakampanjassa syitä luomun valitsemiseen tuovat esille ihmiset itse. Siellä terveys ja ekologisuus nousevat odotetusti esille, mutta myös ilmasto ja esimerkiksi kouluruokailu. Kuvia voi ottaa kuka tahansa ja lähettää kampanjasivustolle.

Luomuviikolla tapahtumia ympäri Suomea ja netissä
Valtakunnallista Luomuviikkoa vietetään 29.9.-5.10. Luomuliitto on kutsunut yhdistyksiä ja yrityksiä mukaan kertomaan luomusta. Myös yksittäiset kuluttajat kutsutaan tekemään pikkutempauksia vaikkapa sosiaalisessa mediassa tai antamalla palautetta kauppaan, jotta luomuvalikoimat laajenisivat.

Tapahtumia on maatilavierailuista, market- ja toritapahtumiin. Netissä on Luomuliiton valokuvakampanjan lisäksi Silmusalaatti Oy:n haastamana ruokabloggaajat Pitsi&Pippuri vs. Maailma Lautasella kisaamassa resepteillään.

Luomuelintarvikealan ammattilaiset kokoontuvat tiistaina Pohjois-Karjalassa ja torstaina valtakunnallisesti ja kansainvälisesti Helsingissä Luomuelintarvikepäivässä, jossa palkitaan myös Vuoden Luomutuote.

Lisätietoja:
Luomuliiton puheenjohtaja Jukka Lassila, puh. 050 529 0482