CAP

Luomuliitto peräänkuuluttaa julkista keskustelua luomualan kasvutavoitteista

Luomuliitto esittää huolensa siitä, että maa- ja metsätalousministeriö ei ole tuonut luomualan kasvutavoitteita julkiseen keskusteluun, vaikka kansallisen CAP-strategian laadinta on jo pitkällä.

EU:n jäsenmaissa valmistellaan tällä hetkellä yhteisen maatalouspolitiikan (CAP) kansallisia strategioita, jotka määrittävät sen, miten maataloustukipotti kohdennetaan seuraavalla tukikaudella. Strategiassa tullaan linjaamaan myös luomualan kasvun tavoitteet vuoteen 2027.

– Suomen CAP-strategiaa valmistellaan suljettujen ovien takana virkamiesvetoisesti. Peräänkuulutamme avointa, julkista keskustelua aiheesta sekä läpinäkyvyyttä valmisteluprosessiin. Kyse on kuitenkin julkisten varojen käytöstä, muotoilee Luomuliiton toiminnanjohtaja Susann Rännäri.

Hän muistuttaa, että Suomen kasvutavoite luomulle oli 20 % jo nyt päättyvällä tukikaudella ja että istuva hallitus on kirjannut ohjelmaansa kotimaisen luomutuotannon kasvattamisen.

– Millä tavoin tuotantoa on ajateltu edistettäväksi, ellei sitä tehdä CAP:in keinoin? Rännäri kysyy.

Vihreän kehityksen ohjelma asetti EU:n yhteiseksi tavoitteeksi 25 prosenttia luomua peltopinta-alasta vuoteen 2030 mennessä. Tämän lisäksi komissio suosittaa Suomea huomioimaan luomutuotannon kasvattamisen kansallisessa CAP-strategiassaan niin ympäristö- kuin taloudellisista syistä.

– Luomu on ruuantuotantotapa, joka tutkitusti tukee luonnon monimuotoisuutta. Luomu myös vastaa vastuullisesti tuotettujen tuotteiden kasvavaan kuluttajakysyntään ja parantaa maatalouden kannattavuutta, Rännäri kertoo.

Luomutuotannon osuus on Suomessa tällä hetkellä 14 % ja EU:ssa keskimäärin 8 % peltopinta-alasta. Luomuliiton oma esitys tavoitteeksi on 30 prosenttia viljelypinta-alasta vuoteen 2030 mennessä.