Luomuliitto: Komission on laitettava piste glyfosaatin käytölle

Luomuliitto on pettynyt Euroopan parlamentin kompromissihakuiseen äänestystulokseen glyfosaatin jatkoluvan puoltamisessa. Liitto vaatii terveydelle ja ympäristölle haitallisista torjunta-aineista vapaata viljelyä sekä Euroopan komissiolta täyskieltoa glyfosaatin käytölle.

Euroopan parlamentti kehotti äänestyksessään 13.4. komissiota rajaamaan glyfosaatin jatkokäytön luvan seitsemään vuoteen 15 sijaan. Parlamentti haluaa sallia glyfosaatin vain ammattikäyttöön ja kieltää sen yleisissä puistoissa ja leikkipaikoilla. Luomuliiton mukaan on hyvä, että glyfosaatin riskit tunnustetaan ja aineen käyttöä rajoitetaan tiukemmin. Rajaus kuitenkin osoittaa parlamentin taipuneen tekemään kompromisseja ihmisten ja ympäristön hyvinvoinnin kustannuksella

– Glyfosaatin hyödyt eivät ole sen arvoisia, että komission kannattaa jatkolupaa myöntää. Luomuviljely osoittaa, että puhdas ruoantuotanto on aivan mahdollista ilman kompromisseja terveyden ja hyvinvoinnin kustannuksella, sanoo Luomuliiton puheenjohtaja Pauli Talvitie.

Päätöslauselmassaan parlamentti edellytti komissiota teettämään glyfosaatin haitoista ja karsinogeenisista vaikutuksista riippumattoman arvioinnin. Maailman terveysjärjestö WHO on todennut tutkimuksissaan vuonna 2015 glyfosaatin aiheuttavan mahdollisesti syöpää. Luomuliitto yhtyy parlamentin näkemykseen ja pitää ennenkuulumattomana, jos tutkimuksia ei tehdä perinpohjaisesti ennen lopullista päätöstä.

– On hullua, että sallimme rikkakasvien myrkyttämiseen kemikaaleja, joiden riskejä ei tunneta. Maatalouden historiassa on monta esimerkkiä torjunta-aineista, jotka on otettu ensin ilolla käyttöön ja kielletty myöhemmin katastrofaalisten vaikutusten vuoksi, jatkaa Luomuliiton hallituksen jäsen Soile Prokkola.

Suomessa myytiin vuonna 2013 550 tonnia glyfosaattia ja kasvinsuojeluainerekisterissä on yli 40 glyfosaattia sisältävää rikkakasvien torjunta-ainetta. Luomuliitto vetoaa Euroopan komissioon ja Suomen edustajiin glyfosaatin jatkoluvan torppaamiseksi. Suomen kuva puhtaan ruoan maana on vaakalaudalla useiden EU-maiden, kuten Ruotsin, Ranskan ja Hollannin vastustaessa glyfosaatin jatkolupaa.

– Kannustamme Suomea muuttamaan kantaansa glyfosaatti–myönteisyydestä kohti luonnonmukaisempaa kasvinsuojelua. Glyfosaatti on uhka, ei mahdollisuus, toteaa Luomuliiton hallitus.

Lisätietoja:

Pauli Talvitie, puheenjohtaja, 044 550 1850