Luomuliitto juhlii 30-vuotista työtä kestävän ruoantuotannon hyväksi

30 v. LuomuliittoLuomuliitto perustettiin vuonna 1985 Partalassa Juvalla eri alueiden tuottajat yhteen kokoavaksi järjestöksi. Liitolla on nykyään 13 alueellista jäsenyhdistystä sekä myös kuluttajajäseniä.

Luomuliitto tekee luomuviljelijöiden edunvalvontaa sekä edistää luomualan kehittymistä yleisesti. Luomutuottajia on nyt yli 4300, kun Luomuliiton perustamisvuonna 1985 heitä oli alle viisikymmentä.

Luomuliiton 30-vuotisjuhlaan maanantaina 9.11. Mikkeliin kokoontuu luomuväkeä yhteistyökumppaneineen ympäri Suomen. Mukana on niin nuoria luomuviljelijöitä kuin pitkän linjan konkareitakin.

Kimmo Tiilikainen

Juhlassa videoyhteydellä puhuva nykyinen maatalous- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen toimi Luomuliiton puheenjohtajana tärkeänä ajankohtana vuosina 1995-1999. Suomi oli juuri liittynyt Euroopan Unioniin ja tuottajat harkitsivat uusia vaihtoehtoja. Moni viljelijä siirtyi luomuun. Tiilikainen pitää ministerinä tärkeänä kiertotalouden edistämistä, joka luomussa on jo automaattisesti mukana.

Juhlan juontaa luomusta innostunut ex-malli ja kirjailija Saimi Hoyer. Juhla järjestetään valtakunnallisten Luomupäivien yhteydessä Mikkelissä.
Lisätietoja:
, puh. 0400 534003
Puheenjohtaja Pauli Talvitie, puh. 044 550 1850

Tietoa 30-vuotisjuhlista.
Luomuliiton historiaa ja aiemmat puheenjohtajat

Tietoa Luomupäivistä.