LUOMUKILPAILUJA – osallistu ja ehdota!

Mistä löytyvät vuoden 2018 luomukilpailujen voittajat?

Kisata voi monessa eri kilpailussa ja sarjassa. Vuoden Luomutuote kilpailu on tarkoitettu elintarviketuottajille jossa palkitaan Suomen paras luomu-uutuus. Luomu SM-kilpailu on suunnattu ammattikeittiöille ja siinä tarkastellaan ammattikeittiöiden luomun käyttöä kilomääärissä. Vuoden luomuyrittäjä palkinnon voittaja seulotaan ehdotuksien joukosta ja voi olla maatila, elintarvikejalostusta tai -myyntiä tekevä yritys.

Vuoden Luomutuote -kilpailu

Vuosittainen kilpailu nostaa esille Suomen parhaat luomu-uutuudet. Voittajan valitsee asiantuntijaraati.

Tuotteen arvioinnin kriteereinä ovat maku ja muut aistinvaraiset ominaisuudet. Tuotepakkauksesta arvioidaan houkuttavuus, ulkonäkö, käytettävyys ja kierrätettävyys. Tuotteen kokonaisuudesta arvioidaan sen uutuusarvo, innovatiivisuus ja kaupallinen potentiaali.

Tuotteen tulee olla valmistettu Suomessa ja pääraaka-aineiden tulee olla alkuperältään suomalaisia. Pääraaka-aineita ovat liha, maito, vilja, kananmunat, hunaja, sienet, kasvikset, marjat, hedelmät, peruna ja öljy- sekä palkokasvit. Jos kilpailija osoittaa, että pääraaka-ainetta ei ole saatavilla kotimaisena, voidaan hyväksyä ulkomainen raaka-aine. Tuotteen tulee olla tullut markkinoille 30.6.2017 jälkeen. Lisätietoja: http://www.luomuliitto.fi/luomutuotteet/vuoden-luomutuote/

Kilpailussa on kaksi sarjaa: kuluttajatuotteet ja ammattikeittiötuotteet. Osallistu 31.8. mennessä täyttämällä tämä lomake. Voittajat julkistetaan 18.10. Finlandia-talolla Luomuelintarvikepäivässä.

Luomu SM-kilpailu ravintoloille

Kilpailu on suunnattu kaikille ammattikeittiöille ja tavoitteena on löytää Suomessa eniten luomua tarjoavat julkiset ruokapalvelut ja yksityiset ravintolat. Kilpailussa tarkastellaan ammattikeittiöiden luomun käyttöä kilomäääristä, jolloin vertailu on tasapuolista kaikille osallistujille. Luomu SM on osa Portaat luomuun -ohjelman toimintaa. Luomu SM tarjoaa ammattikeittiöille mahdollisuuden tehdä luomun käyttöä näkyväksi luotettavalla tavalla. Tänä vuonna etsitään erityisesti sellaisia toimijoita, jotka ovat onnistuneet lisäämään luomun käyttöä eniten edelliseen vuoteen verrattuna. Kilpailussa tarkastellaan luomun osuutta toimipaikkakohtaisesti käytettyjen elintarvikkeiden kilomääristä. Kil

pailun ohjeet löytyvät osoitteesta www.luomuravintola.fi/ammattilaiset.

SARJAT:

• pienet toimijat: 50 000 ateriaa/vuosi tai vähemmän
  • keskisuuret toimijat: 50 000 – 200 000 ateriaa/vuosi
  • suuret toimijat: 200 000 ateriaa/vuosi tai enemmän

Ilmoita vuoden 2017 luomun käyttötiedot pe 28.9.2018 mennessä. Voittajat julkaistaan to 18.10.2018 Luomuelintarvikepäivässä Finlandia-talolla.

Ehdota Vuoden Luomuyritystä!

Vuoden Luomuyritys 2017 on Vertin tila Mikkelin Haukivuoren Harjumaasta

Mikä on innovatiivisin, ekologisin tai muuten innostavaa esimerkkiä näyttänyt luomuyritys? Ehdota: Vuoden Luomuyritys 2018!Ehdotuksia otetaan vastaan tällä lomakkeella 19.10 asti.

Luomuliiton hallitus valitsee voittajan ja se julkistetaan Luomupäivien yhteydessä 15. – 16.11 Porissa.

Luomuyrittäminen on ylpeyden aihe. Palkitsemisen avulla Luomuliitto haluaa kannustaa ja saada luomuyrittäjyyttä esille myös mediassa. Voittaja voi olla maatila, elintarvikejalostusta tai -myyntiä tekevä yritys.

Lisä-tietoja: http://www.luomuliitto.fi/luomutuotanto/vuoden-luomuyritys/