Asiantuntija vastaa

Luomukasvihuone ja tav. om. pellot?

Jos viljelijällä on sekä peltoa että kasvihuoneita, niin voiko luomuun hakea pelkät kasvihuoneet ja jättää pellot tavanomaiseen viljelyyn, esim. viljalle?

EU:n luomuasetuksen mukaan rinnakkaisviljely on mahdollista, kun vain sadot pystytään erottamaan, minkä ei tässä tapauksessa pitäisi olla vaikeaa. Jos viljelijä haluaa lisäksi sitoutua ympäristötukijärjestelmän luomutukiehtoihin, josta tarjolla on vuodessa 160 €/ha korvaus, tulee koko tila siirtää luomuun. Kasvihuoneissa luomutukea ei kuitenkaan ole, joten ongelmaa ei tässäkään tapauksessa tule.

EU-komissiossa on käyty syksyn aikana vilkasta keskustelua luomukasvihuonetuotannon sääntötulkinnoista ja edelleen eri jäsenmaissa esiintyy merkittäviä eroja siitä, mikä lasketaan kasvihuoneeksi ja mikä ei. Jos esimerkiksi kyseessä on vaikkapa marjanviljelyssä yleistyvä siirrettävien rakenteiden tunnelihuonetuotanto, voidaan se suomalaisen tulkinnan mukaan laskea jo osaksi avomaan viljelyalaa. Luomuliitto ja Maa- ja metsätalousministeriö seuraavat ja pyrkivät vaikuttamaan aktiivisesti luomukasvihuonetuotannon sääntötulkintojen muodostumisessa EU-tasolla.

Puutarhatuotannon asiantuntija Mikko Rahtola, puh. 040 573 4791

Kysy sinäkin – ilmaiseksi! Lisää asiantuntijoista täällä.

Tämä kysymys ja vastaus myös Luomulehdessä. www.luomulehti.fi

Palveluja ja toimintaa tuotantosuunnittain.