Luomu ja ruuantuotanto mukaan vaalikeskusteluihin

Pauli Talvitie maatilallaLuomuliitto kannustaa puolueita ja kansanedustajaehdokkaita ottamaan luomun keskusteluun eduskuntavaalien aikana ja muistamaan sen mahdollisuudet kirjoittaessaan seuraavaa hallitusohjelmaa.

Luomuliiton puheenjohtaja Pauli Talvitie muistuttaa, että luomun markkinat kasvoivat viime vuonna 5% taloustilanteesta huolimatta.

− Luomua halutaan sen terveellisyyden, laadun, ympäristövaikutusten ja eettisesti kestävän tuotantotavan takia. Samoista syistä suomalaisella luomuruualla on mahdollisuuksia myös viennissä. Maataloustuottajat arvostavat luomun ympäristötehokkuutta ja kannattavuutta. Luomuun siirtyy yhä enemmän tuottajia ja peltoalasta lähes 10 % on luomussa, Talvitie sanoo.

Seuraavan hallitusohjelman yksi keskeisiä tavoitteita tulee olemaan biotalouden edistäminen. Luomu sopii hyvin osaksi tätä isoa linjausta.

− Tämän vaalikauden hallitusohjelmiin luomu tuli ensi kertaa maatalouspolitiikan strategiseksi valinnaksi. Ohjelmassa oli myös pyrkimys nostaa luomun osuutta asteittain julkisissa hankinnoissa aina 20 % asti. Vastaavat ajatukset tulee saada kirjattua myös tulevaan hallitusohjelmaan, toteaa Talvitie.

Luomuliitto toivoo, että maaseutuohjelman mahdollisuudet hyödynnetään täysipainoisesti tulevalla ja myös sitä seuraavalla vaalikaudella. Luomun edistämistyön on oltava pitkäjänteistä.

Lisätietoja: Puheenjohtaja Pauli Talvitie, , puh. 044 550 1850

Kuvan voi ladata painokelpoisena klikkaamalla kuvaa. Kuvaaja: Riikka Talvitie