Asiantuntija vastaa

Luomu ruokapalveluissa

Tämän kevään aikana on useampi kuluttaja tai viljelijä soittanut ja ihmetellyt luomumerkintöjä ja -väittämiä kahviloissa ja ravintoloissa. Onko luomu oikeasti luomua? Entä miten luomutilan yhteydessä olevan kesäkahvilan tuotteissa luomu tulisi merkata?

Tässä on taas pientä muistilistaa.

Ruokalista on asiakkaan tärkein tiedonlähde ravintolassa. Asiakkaan tulee voida luottaa ravintolan tai muun ateriapalvelun tuottajan antamiin tietoihin ja väitteisiin ruuan laadusta ja alkuperästä. Asiakas ei pysty itse varmentamaan, onko lautasella oleva ruoka luomua vai ei. Ammattikeittiöiden kannattaa kertoa luomuraaka-aineiden käytöstä asiakkailleen, sillä tieto on usein ratkaiseva tekijä ruokapaikan valinnassa. Ravintoloissa ja kahviloissa kunnan terveydensuojeluviranomainen tekee normaalia markkinavalvontaa luomuelintarvikkeiden osalta ja huolehtii siitä, että kuluttaja ei tule harhaanjohdetuksi.

Luomu ruokalistalla

Kun ravintola tai kahvila kertoo tarjolla olevan luomuruokaa, silloin koko annos on tehty luomuraaka-aineista mausteita myöten ja luomutuotannon sääntöjä on noudatettu. Tällaisen aterian valmistuksessa ei käytetä tavanomaisia raaka-aineita. Vettä ja tavallista ruokasuolaa saa kuitenkin käyttää vapaasti. Riista ja luonnon kalat eivät ole luomua.

Jo yksittäisten raaka-aineiden käytöstä on mahdollista ja kannattaa aina kertoa asiakkaalle. ”Käytämme vain luomuperunoita” tai ”kaikki käyttämämme kananmunat ovat luomua” – tällaista viestiä asiakas arvostaa. Myös annoksen yksi osa voi olla kokonaan luomua, esimerkiksi ”luomupinaattimuhennosta (kaikki käytetyt valmistusaineet luomua) ja paistettua siikaa”.

Luomutilan yhteydessä olevassa kesäkahvilassa harvemmin on erillistä ruokalistaa, mutta seinällä voi olla taulu, jossa kerrotaan luomuraaka-aineiden käytöstä. ”Käytämme leivonnassa vain oman tilan luomumaitoa ja luomukananmunia”. Tämä viestii asiakkaalle, että luomumaito tulee omalta tilalta ja luomukananmunat on ostettu muualta.

Ruokalajeissa käytetyt luomuraaka-aineet voidaan merkitä luettelomaisesti ruokalajin nimen yhteyteen, varsinkin kun raaka-aineista vain osa on luomua. Esimerkiksi

Pannukakkua (luomuvehnäjauhoja ja -kananmunia)
Eli pannukakun muut ainesosat ovat tavanomaisia

tai

Kesäinen kasvislautanen (kevätsipulia*, porkkanaa*, varhaisperunoita*, parsaa, kukkakaalia ja basilikaa*)

*=luomutuote

Selitys tähtimerkin käytöstä voi olla koko listan lopussa tai muussa selkeässä paikassa.

Ruoka-annosten, aterioiden ja muiden tarjolla olevien ruokien nimeämisessä ja luomun esiin tuomisessa tulee olla tarkkana ja pyrkiä mahdollisimman selkeään tapaan, jotta viesti asiakkaalle on yksiselitteinen. Asiakasta ei saa johtaa viestinnällä harhaan eikä aiheuttaa kuluttajalle taloudellista tappiota, todetaan EU:n yleisessä elintarvikeasetuksessakin.

Luomumerkki on pakattujen luomutuotteiden merkki. Sen tavoitteena on yhteisten standardien ja kuluttajasuojan takaaminen. Merkin käyttö on pakollista kaikissa pakatuissa luomuelintarvikkeissa, jotka on valmistettu EU:n alueella. Merkintä tulee olla myös suurtalouspakkauksissa. Luomumerkkiä ei saa käyttää ateriapalvelussa annosten tai ruokalistan yhteydessä, vaikka käytössä olisikin luomuraaka-aineita, koska merkki on tarkoitettu vain pakattujen luomutuotteiden merkitsemiseen. Buffetissa tai maatilakahvilassa voi olla esillä esimerkiksi tarjotun luomunäkkileivän pakkaus, jolloin lehtimerkki voi näkyä asiakkaille.

Luomua-tähtimerkki

EkoCentria pitää yllä ammattikeittiöille suunnattua, vapaaehtoista Portaat luomuun -ohjelmaa. Sen tehtävä on tukea keittiöiden pyrkimystä kestäviin valintoihin opastaen luomuraaka-aineiden käytön lisäämisessä portaittain. Ohjelman tarkoituksena on kannustaa erityisesti julkisen sektorin keittiöitä luomutuotteiden käytön lisäämiseen. Luomua-tähtimerkin saa käyttöönsä liittymällä Portaat luomuun-ohjelmaan.

Myös maatilakahvila voi liittyä mukaan, vaikka toimintaa olisikin vain kesäaikaan. Tähtimerkin saa jo muutamalla pysyvästi käytössä olevalla luomuraaka-aineella. EU:n Luomumerkin käyttö on kiellettyä aterioiden yhteydessä, mutta luomua käyttävän ravintolan buffetpöydässä tai seinällä Luomua-tähtimerkki viestii heti asiakkaalle tuotteiden luomuisuudesta ja on varmasti hyvä lisäargumentti luomutilan kahvilallekin.

Kuluttajat arvostavat luomussa puhtautta ja hyvää makua, terveellisyyttä ja ympäristöystävällisyyttä. Merkitsemällä luomutuotteiden käyttö oikein ja todenmukaisesti myös ateriapalvelussa vahvistetaan kuluttajan luottamusta luomuun.

Lisätietoja:

Jaana Elo, elintarvikeasiantuntija