Kysy ehdokkailta kunnan luomuhankinnoista!

– Nyt kannattaa vaikuttaa siihen, että luomuruokaa saadaan enemmän kouluihin ja muihin kunnallisen päätöksen teon piirissä oleviin julkisiin ruokailuihin, toteaa Luomuliiton puheenjohtaja Jukka Lassila.

Suomen hallitus kirjasi Huomisen ruoka -strategiassaan haluavansa luomua julkisiin elintarvikehankintoihin. Kunnat tekevät kuitenkin omat päätöksensä, omien arvojensa mukaan.

– Luomuruoassa on vähemmän haitallisia aineita, kuten nitraatteja, torjunta-ainejäämiä ja lisäaineita. Lapset ja vanhukset ovat herkimpiä haitta-aineille ruoassa, kertoo Jukka Lassila.

Luomuliiton kysyessä eduskuntavaalien alla puolueiden kantaa luomun edistämisestä, kaikki puolueet olivat melko myönteisiä.

– Kuntatasolla konkreettisia päätöksiä on esimerkiksi luomun ottaminen ruoka-aineiden kilpailutuksen kriteeriksi ja kunnan peltojen luomuviljely. Luomuruoan ottaminen mukaan ruokahankintoihin ei välttämättä lisää ruoan kokonaiskustannuksia. Esimerkiksi kasvisraaka-aineet voidaan saada hankittua läheltä ja edullisesti, kuvaa Jukka Lassila.

Luomuliitto kannustaa kuntia tekemään yhteistyötä luomutuottajien kanssa. Parhaimmillaan osana kouluohjelmaa voidaan myös vierailla luomutilalla ja ymmärtää paremmin ekologista ja eettistä ruoantuotantoa.

Luomun käytön lisäämiseen ammattikeittiössä opastaa valtakunnallinen Portaat luomuun –ohjelma, johon kuuluu nyt noin 1500 ammattikeittiötä.

Lisätietoja:
Jukka Lassila, puh. 050 529 0482