Kustannustehokas ravinnehuolto yksi syy luomubuumiin

Neuvojat Robert Streit ja Scott Remington kertovat tiistaina 10.11.2015 Mikkelin valtakunnallisilla Luomupäivillä Yhdysvaltojen luomubuumista, jonka takana on mm. viljelijöiden oivallus uudenlaisesta kasvien ravinnehuollosta.

Robert Streit kuvaa Yhdysvaltojen maatalouden tilannetta synkäksi. Jatkuvasti aleneva kannattavuus saa tuottajat etsimään vaihtoehtoja. Tuottajat näkevät luomutuotannon mahdollisuudet kiinnostavina. Paremmat hinnat ja pienemmät kustannukset houkuttavat.

Streitin mukaan ymmärtämällä maan biologiaa paremmin, päästään huomattavasti kustannustehokkaampaan kasvintuotantoon kuin nykyisellä kemikaali-intensiivisellä tuotannolla. Välineinä ovat mm. uudet viljavuusanalyysimenetelmät sekä hivenlannoitteet ja kasvunedisteet.

Toinen alustaja Scott Remington puolestaan kertoo hyvistä käytännöistä eri ravinnelähteiden hyödyntämisessä. Molemmat toimivat Iowassa, joka on maataloudestaan tunnettu osavaltio. Yhdysvallat ovat maailman suurin luomumarkkina-alue.

– Myös Suomessa parempi taloudellinen kannattavuus saa monet tuottajat siirtymään luomuun. Luomuviljelyn ravinnehuoltoon ovat alusta alkaen kuuluneet typensitojakasvit ja viljelykierto. Tehokkuutta tuotantoon tulee jo tuosta perusideasta, jota täydennetään koko ajan uusilla menetelmillä, kertoo Luomuliiton puheenjohtaja Pauli Talvitie.

Luomupäivillä 9. – 10.11.2015 ovat aiheina myös markkinatilanne, siementuotanto, kasvinjalostus sekä kunkin tuotantosuunnan ajankohtaiset asiat. Luomupäivät järjestävät Luomuliitto ja Luomuinstituutti yhteistyössä ProAgrian kanssa. Tapahtuman järjestämistä tukee maa- ja metsätalousministeriö.

Kasvi- ja maaperäasiantuntija Tuomas Mattila kertoo maankasvukunnon parantamisesta.

Luomuliiton kasvi- ja maaperäasiantuntija Tuomas Mattila tulkkaa yhdysvaltalaisten vieraiden esityksen ja kertoo itse hiilen sitomisesta peltomaahan.  Kuva Luomuliiton ryhmämentor-tapaamisesta Espoosta lokakuulta.

Haastattelupyynnöt ja lisätietoja:
, puh. 0400 534003