Kumppanuusmaatilalta laadukasta ruokaa

kumppanuusmaatalous_logo_rgbLuomuliitto järjesti 15.-17.1. kansainvälisen kumppanuus­maataloustapaamisen. Erilaiset toimijat esittelivät malleja, jolla kuluttajat ja tuottajat on saatu kohtaamaan uudella tavalla.

– 500 perhettä ja 80 000 e liikevaihtoa on hyvä saavutus viime kesänä Pietarsaaressa ja Vaasassa aloittaneelle REKO-toiminnalle, kertoo tapaamisessa Thomas Snellman.

Snellman teki EkoNu-hankkeessa pohjatyön eli kutsui kuluttajat ja tuottajat yhteen. Nyt mitään koordinointityötä ei tarvita, vaan tuottajat ja kuluttajat toitottavat tarjouksensa ja tilauksensa REKOn suljetussa Facebook-ryhmässä.

– Tämä on ihan laillista! huudahtaa Snellman, kun yleisö tuntuu pitävän tarinaa liian hyvänä ollakseen totta. Leena Seppä maa- ja metsätalousministeriöstä nyökkää.

Helsingin kokoisessa Lyonin kaupungissa Ranskassa logistiikka ei ole tuottajille yhtä vaivatonta kuin pikkukaupungissa. Alter-Conso –osuuskunta on sopinut tasapuolisen työnjaon ja aikataulutetun toimintamallin, johon sekä kuluttajat että tuottajat sitoutuvat. Kuluttajat maksavat sadosta ennen satokautta.

Koko Ranskassa suosion räjähdysmäistä kasvua kuvaa se, että ensimmäinen kumppanuusmaatila aloitti vuonna 2001 ja reilussa kymmenessä vuodessa niitä on syntynyt yli 1600. Asiakkaita on jo 200 000.

Toimijoita ympäri Eurooppaa yhdistää tarve kehittää aidosti kestävämpiä ruokasysteemejä, jotta pystytään vastaamaan ympäristöhaasteisiin. Paikallisessa ruokaketjussa laatu on parempi kuin supermarketeissa. Tuotteet ovat pääosin luomua tai kuluttajat pyytävät tuottajia siirtymään luomuun. Hinta voi olla alhaisempi kuin kaupoissa, koska tuottoa ei valu välikäsille. Tuottaja saa reilun korvauksen työlleen ja pystyy investoimaan etukäteismaksujen ansiosta. Yhteistyö voi pitää sisällään myös esimerkiksi talkoita ja luo uudenlaista yhteisöllisyyttä.

Belgialainen An Verboven halusi luomuvihannestilan ja pystyi ostamaan sen yhdessä kuluttajien kanssa. Nyt hän myy vihanneksia viikoittain laatikoissa, jotka kuluttajat ovat tilanneet – osa sitoutuu koko vuodeksi, osa tilaa halutessaan, osa on mukana erilaisissa talkoissa. Kukin kiinnostuksensa mukaan.

Esityksiä Lahden ja Helsingin seminaareista täällä.

Suomalaisia esimerkkejä
Oma maa, Tuusula www.omamaa.fi
Lahden Ruokaosuuskunta lahdenruokaosuuskunta.blogspot.fi
Minun omenapuuni, Espoo rabackgard.fi/minun-omenapuu-2

Kansainväliset vieraat:

Belgia

Walter Coens ja An Verboven, De Zonnekouter – kumppanuusmaatila
Walter ja An viljelevät 6 hehtaarin De zonnekouterin biodynaamista maatilaa Itä-Flanderissa. Tilalla kasvihuone ja viljelyksessä 25 eri puutarhakasvia 2 hehtaarin viljelyalalla vuosittain. Tilalla on myös lehmiä ja lampaita jotka hyödyntävät viljelykierrossa tarvittavan viherlannoitusnurmen ja kierrättävät ravinteita.
Tilalla järjestetään erilaisia kursseja ja tapahtumia.

Geert Goeman, Voedselsteams
Geert toimii Belgialaisessa Voedselsteams lähiruokaverkostossa. Verkoston tavoitteena on alueellisten ruokajärjestelmien kehittäminen ja elintarvikeomavaraisuuden edistäminen. Voedelsteams kehittää verkostoja maakunnittain ja on edelläkävijä lyhyiden ruokaketjujen ja kaupungin ja maaseudun vuorovaikutuksen edistäjänä.

Saksa
Peter Volz ja Philipp Weckenbrock, Die Agronauten
Agronauten on voittoa tavoittelematon kestävän maatalouden ja aluetalouden tutkimusorganisaatio. Agronauten on ennakkoluuloton uusien sosiaaliset ja ympäristönäkökulmat huomioon ottavien ruoantuotantoketjujen kehittäjä.
Aikaisempaa kokonaisvaltaisempaa tutkimusta tehdäkseen Agonauten kokoaa yhteen eri tieteenalat ja maatalouden toimijat.

Ranska
Alter Conso – ruokaosuuskunta
Lyonin alueella toimiva Alter Conso on uuden tyyppinen sosiaalinen osuuskunta joka toimittaa paikallisten viljelijöiden tuottamia ruokakoreja viikottain yli 700 perheelle.
Luomulehdessä 6/2013 s.44-45.

Kansainvälistä tietoa kumppanuusmaataloudesta: www.urgenci.net

Lisätietoja:
Jukka Lassila, Luomuliiton puheenjohtaja, puh. 050 529 0482

Kuvia: , puh. 0400 534003

Aiempi tiedote:

25246_EU_flag_LLP_suomiElinikäisen oppimisen ohjelma. Hanketta on rahoitettu Euroopan komission tuella. Komissio ei vastaa tiedotteen sisällöstä.