Kumppanuusmaatalous turvaa tulon viljelijälle ja kasvikset kuluttajille myös kriisiaikoina

Koronakriisin aiheuttama työvoimapula suomalaisilla maatiloilla on herättänyt huolen kasvisten saatavuudesta tulevalla kasvukaudella. Samalla ravintoloiden sulkeminen on vienyt leivän monen lähiruokayrittäjän pöydästä ja uusista myyntikanavista on huutava pula.

Kumppanuusmaatalous tuo turvaa niin tuottajalle kuin kuluttajallekin. Kuluttajat sitoutuvat etukäteen ostamaan tietyn osuuden paikallisen viljelijän tuottamasta sadosta ja tuottaja toimittamaan sen.

– Tuottaja tietää jo kylvöjä suunnitellessaan, että sadolle on ostaja – ja asiakas sen, että häntä varten tulee kasvamaan ruokaa tutulla tilalla, avaa Luomuliiton toiminnanjohtaja Susann Rännäri.

Yhdessä jaetaan mahdollinen satoriski, mutta myös ruoantuotannon palkitsevuus. Kuluttaja voi päästä paikasta riippuen itsekin osallistumaan viljelyyn, seuraamaan sadon valmistumista, ruokailemaan yhteispäivällisille tai vaikka vain keskustelemaan tuottajan kanssa.

Suomessakin harjoitetaan kumppanuusmaataloutta, ja osa toimijoista solmii sopimuksia ja myy tulevan kauden sato-osuuksia tällä hetkellä.

–  Kumppanuusmaatilojen monipuolinen tuotanto on jäsenille ruokaturvan peruskivi, ja tämä motivoi sitoutumaan niiden toimintaan. Viljelijöille sitoutuneisuus luo varmuutta ja vakautta kehittää tuotantoa sekä tilaa ilman suuria velkarahalla rahoitettuja investointeja, jolloin globaalit kriisit eivät vaikuta niin rajusti viljelijöiden talouteen, kommentoi Rekolan Puutarha ja CSA:n yrittäjä Henri Murto Kangasalta.

Valtakunnallinen KUMAKKA – Kumppanuusmaataloudella kestävyyttä, kilpailukykyä ja maatalouden arvostusta -hanke tuottaa ja välittää tietoa aiheesta sekä tukee alan toimijoiden verkostoitumista. Hanketta toteuttavat Helsingin yliopiston Ruralia-instituutti ja Luomuliitto ry. Hanketta rahoittaa Hämeen ELY-keskus Euroopan maaseudun kehittämisen maaseuturahastosta.

Oman alueesi kumppanuusmaatalousyhteisöt löydät täältä:

Pääkaupunkiseutu:
Osuuskunta Oma maa