Kumppanuusmaatalouden asiantuntijoita Suomessa 15.-17.1.

kumppanuusmaatalous_logo_cmykCSA eli Kumppanuusmaatalous on Suomeen rantautuva kuluttajien ja ruoantuottajien yhteistyötapa. Tässä lähiruokamallissa kuluttajat sitoutuvat ostamaan etukäteen tietyn osan sadosta ennalta sovittuun hintaan. Malli takaa tuottajille varmuutta sadon markkinoinnista ja siitä saatavasta tuotosta, kuluttajat taas pääsevät nauttimaan monipuolisemmin tuoreesta, maukkaasta ja terveellisestä lähiruoasta. Yhteistyö voi pitää sisällään myös esimerkiksi talkoita ja uusien satokasvien valintaa. Toiminta luo uudenlaista yhteisöllisyyttä ja tavoittelee aidosti kestäviä toimintatapoja.

Suomessakin viimevuosina ensiaskeleita ottanut toimintamalli on saanut suurta suosiota Euroopassa. Esimerkiksi Ranskassa erilaiset kumppanuusmaatalouden muodot tarjoavat jo yli 200 000 ihmisille suuren osan heidän käyttämästään ruoasta. Suosion räjähdysmäistä kasvua kuvaa se, että ensimmäinen kumppanuusmaatila aloitti vuonna 2001 ja reilussa kymmenessä vuodessa niitä on syntynyt yli 1600.

Luomuliiton kumppanuusmaatalous-hanke kokoaa 15-17.1 yhteen kansainväliset kumppanit ja kotimaiset toimijat sekä toiminnasta kiinnostuneet pohtimaan uusien lähiruokamallien kehittämistä. Tuusulassa, Lahdessa ja Helsingissä järjestettävissä tapahtumissa tuodaan esille Saksassa, Ranskassa, Belgiassa ja Suomessa käytettäviä toimintatapoja ja visioidaan, miten kaupungin ja maaseudun välistä kumppanuutta kehittämällä voimme rakentaa lyhyempiä ruokaketjuja ja kestävämpää yhteiskuntaa.

Kansainväliset vieraat:

Belgia

Walter Coens ja An Verboven, De Zonnekouter – kumppanuusmaatila
Walter ja An viljelevät 6 hehtaarin De zonnekouterin biodynaamista maatilaa Itä-Flanderissa. Tilalla kasvihuone ja viljelyksessä 25 eri puutarhakasvia 2 hehtaarin viljelyalalla vuosittain. Tilalla on myös lehmiä ja lampaita jotka hyödyntävät viljelykierrossa tarvittavan viherlannoitusnurmen ja kierrättävät ravinteita.
Tilalla järjestetään erilaisia kursseja ja tapahtumia.

Geert Goeman, Voedselsteams
Geert toimii Belgialaisessa Voedselsteams lähiruokaverkostossa. Verkoston tavoitteena on alueellisten ruokajärjestelmien kehittäminen ja elintarvikeomavaraisuuden edistäminen. Voedelsteams kehittää verkostoja maakunnittain ja on edelläkävijä lyhyiden ruokaketjujen ja kaupungin ja maaseudun vuorovaikutuksen edistäjänä.

Saksa
Peter Volz ja Philipp Weckenbrock, Die Agronauten
Agronauten on voittoa tavoittelematon kestävän maatalouden ja aluetalouden tutkimusorganisaatio. Agronauten on ennakkoluuloton uusien sosiaaliset ja ympäristönäkökulmat huomioon ottavien ruoantuotantoketjujen kehittäjä.
Aikaisempaa kokonaisvaltaisempaa tutkimusta tehdäkseen Agonauten kokoaa yhteen eri tieteenalat ja maatalouden toimijat.

Ranska
Alter Conso – ruokaosuuskunta
Lyonin alueella toimiva Alter Conso on uuden tyyppinen sosiaalinen osuuskunta joka toimittaa paikallisten viljelijöiden tuottamia ruokakoreja viikottain yli 700 perheelle.
Luomulehdessä 6/2013 s.44-45.

Kansainvälistä tietoa kumppanuusmaataloudesta:
www.urgenci.net
Seminaari Lahdessa to 16.1. klo 11.30-16.00
Sylvia-koti, Kyläkatu 140, 15700 Lahti, http://www.sylvia-koti.fi/1

Noel Bruder: Lahden Ruokaosuuskunnan (ROK) esittely
Jukka Ilmonen:Yritystoimintaa, reilua kauppaa, hyväntekeväisyyttä – vai mitä se kumppanuusmaatalous on?

Seminaari Helsingissä pe 17.1. klo 15-18
Teurastamon Kellohalli, Työpajankatu 2, rakennus 1e, http://www.kellohalli.fi/en/kellohalli.html

Terveiset Euroopasta: Ranska, Saksa ja Belgia
Jukka Ilmonen: torstain seminaarin tiivistelmä
Thomas Snellman: REKO laajenee länsirannikolla
Keskustelua: lyhyen ruokaketjun monet kasvot, miten CSA muuntuu eri tarpeisiin?

Maatilavierailuja
Oma maa, Tuusula www.omamaa.fi
Lahden Ruokaosuuskunta lahdenruokaosuuskunta.blogspot.fi
Minun omenapuuni, Espoo rabackgard.fi/minun-omenapuu-2

Media on tervetullutta seminaareihin ja tilavierailuille.

Haastattelupyynnöt (yhteydet myös ulkomaisille puhujiin)
Jukka Lassila, Luomuliiton puheenjohtaja, puh. 050 529 0482

Tarkempi ohjelma: https://docs.google.com/document/d/1KZpyoPbQUhLocyunobHTn019tD8NbpfQomDyxTLZ3AI/edit?usp=sharing

Kuvia: , puh. 0400 534003