Kuluttajille oikeus tietää ruoan alkuperä

– EU:lla on käytettävissä keinot saattaa alkuperämerkinnät kuntoon ripeästi, jos sitä todellisuudessa halutaan. Kyse on siitä, tahdotaanko oikeus päättää ravinnostamme saada ihmisille vai määrittääkö teollisuus jatkossakin sen mitä suuhumme pistämme, toteaa Luomuliiton puheenjohtaja Jukka Lassila.

Luomuliitto ihmettelee EU:n kyvyttömyyttä hoitaa elintarvikkeiden raaka-aineiden alkuperämerkinnät kuntoon. Euroopan kuluttajaliiton (BEUC) teettämän tutkimuksen mukaan suurin osa kuluttajista haluaa tietää raaka-aineiden alkuperäisen tuotantomaan ja mahdolliset väliprosessointimaat myös teollisesti valmistetuissa tuotteissa. Tämä koskee myös kasviperäisiä tuotteita.

Luomuliitto pitää riittämättömänä suunnitteilla olevien uusien pakollisten alkuperämerkintäsäädösten rajaamista koskemaan vain sian- vuohen- lampaan- ja siipikarjanlihaa nykyisten naudanlihan, käsittelemättömän kalan, oliiviöljyn ja tiettyjen EU:n ulkopuolelta tuotujen tuotteiden lisäksi.

Luomuliitto pitää kannatettavana Suomen Kuluttajaliiton vaatimusta laittaa alkuperämerkinnät koskemaan myös ravintolaruokaa. Vain riittävien tietojen pohjalta on kuluttajalla todellinen mahdollisuus äänestää jaloillaan.

Alkuperämerkintöjen saattamista asianmukaiselle tasolle on voimakkaasti vastustanut elintarviketeollisuus, joka hyötyy alkuperän hämärryttämisestä ja pitkistä tuotantoketjuista. Myös joukko Suomen merkittävimpiä elintarvikeyrityksiä on käynyt Brysselissä lobbaamassa alkuperämerkintöjä vastaan.

– Ennen kuin merkintäasiat saadaan kuntoon, paras tapa varmistua tuotteen alkuperästä on suosia mahdollisimman lähellä tuotettuja luomutuotteita, toteaa Lassila.

Luomuliitto on omalta osaltaan pyrkinyt kohentamaan kuluttajien oikeutta tietää ruokansa alkuperä lanseeraamalla lähituotannosta kertovan Leppäkerttu-luomumerkin. Leppäkerttu-merkityissä tuotteissa tuotteen pääraaka-aineet on tuotettu luonnonmukaisesti merkissä ilmoitettavalla alueella tai vähintäänkin Suomessa.

Lisätietoja:
Luomuliiton puheenjohtaja