Asiantuntija vastaa

Kotitarvekanoja?

Kukko ja kanaSaako ensimmäisen vuoden siirtymävaiheessa oleva kasvinviljelytila hankkia kotitarpeeseen maatiaiskanoja ja kukon? Pitääkö eläimet liittää luomuvalvontaan ja voiko sen tehdä kesken siirtymävaiheen? Saako kanat ostaa mistä tahansa vai pitääkö niiden olla luomukanoja?

Luomutilalla voi eläimet olla tavanomaisia eli niitä ei ole pakko liittää luomuvalvontaa. Monella tilalla on useita eri eläinlajeja ja osa voi olla luomua ja osa ei. Eli vaikka niin, että lypsylehmät ovat mukana luomuvalvonnassa ja lampaat taas eivät. Samat eläinlajit sen sijaan eivät voi olla samalla tilalla sekä luomua että tavanomaisia eli vaikka munivat kanat ja broilerit on molemmat joko pidettävä luomuvalvonnassa tai tavanomaisina.

Jos olette hankkimassa vain pienen määrän kanoja kotitarpeeseen, niitä ei kannata liittää valvontaan. Silloin kanat voi ostaa mistä haluaa, eikä luomukotieläintuotantoon tarvittavaa paperityötä tarvita. Luomukotieläinvalvonta myös maksaa. Eläintuotannon ollessa vain kotitarvetuotantoa tarkastus tulee usein liian kalliiksi.

Jos kuitenkin haluatte ottaa kanat mukaan luomuvalvontaan, on se tietenkin mahdollista myös kesken kasvituotannon siirtymävaiheen. Eläimet aloittavat siirtymävaiheen omana erillisenä yksikkönä. Kaikista paras tapa on silloin hankkia kaikki eläimet ennen valvontaan liittymistä ja sitten vasta hakea valvontaan. Tällä tavalla tavanomaiset eläimet siirtyvät helpoimmin luomuun eikä niiden alkuperää tarkasteta. Sitten kun eläimet ovat luomussa, aletaan katsoa, mistä uusia eläimiä ostetaan. Kanoja saa hankkia alle 18 viikon ikäisinä kasvattajalta, joka noudattaa tämän hetkisiä luomuvaatimuksia. Maatiaiskanoilla helpoin tapa on ostaa hautomakone ja kasvattaa poikaset itse.

Eläintuotannon asiantuntija Katarina Rehnström, puh. 040 9362 150

Kysy sinäkin – ilmaiseksi! Lisää asiantuntijoista täällä.

Tämä kysymys ja vastaus julkaistu myös Luomulehdessä. www.luomulehti.fi

Palveluja ja toimintaa tuotantosuunnittain.

Kuva: Marjo Koivumäki