Kevään luomuviljelyryntäys on huomioitava tukimäärärahoissa

Kevään luomukursseilta ympäri Suomen on raportoitu kasvavaa kiinnostusta luomuun siirtymistä kohtaan. Luomuliitto on iloinen, että luomuviljely kiinnostaa yhä useampaa maanviljelijää ja kannustaa maatalouspolitiikasta päättäviä satsaamaan luomun kasvuun.

Luomuliitto vaatii, että nopeasti kasvavalle luomutuotannolle varataan riittävästi tukea. Puolivälitarkasteluun pian kokoontuvan hallituksen tulee Luomuliiton mukaan varmistaa, että luomun kasvulle on Suomessa jatkossakin hyvät edellytykset ja riittävästi luomutukirahaa. Luomuliitto haluaa hallitukselta vahvistuksen siihen, että uusille ja nykyisille luomutuottajille varmistetaan voimassa olevan tukitason mukainen luomutuki.

– Hallitus on sitoutunut nostamaan luomuviljellyn maapinta-alan määrää 20 prosenttiin vuoteen 2020 mennessä. Pääsemme lähemmäs tavoitetta, kun hallitus antaa lupauksen siitä, että luomutuki pysyy viljelijöille nykyisen suuruisena. Koska luomuun siirtyvien määrä kasvaa nyt nopeasti, on myös luomutuen budjettiosuutta samassa suhteessa lisättävä, linjaa Luomuliiton puheenjohtaja Pirjo Siiskonen.

Yrittäjähenkinen viljelijä valitsi luomun

Kasvava kiinnostus luomua kohtaan näkyy esimerkiksi Varsinais-Suomessa, jossa Luomuliiton mentorina toimiva Janne Rauhansuu on saanut vastata moniin luomuun siirtyvien tuottajien kysymyksiin.

– Esimerkiksi rikkakasvien hallinnasta ja emolehmäroduista olemme saaneet monenlaisia vinkkejä niin neuvojilta kuin tuottajilta, kertoo luomuun tilansa siirtävä Juhani Suomi Taivassalosta.

Hän päätti luomuun siirtymisen yhteydessä investoida myös emolehmätuotantoon ja 180 emolehmän navetta on nyt rakenteilla.

– Emolehmien avulla saamme hyödynnettyä luomun viljelykiertoon kuuluvan nurmen ja saamme toisaalta lantaa pelloille. Tavoitteena on saada hyviä satoja jatkossakin.

Erikoiskasvejakin viljellyt Suomi kyllästyi monien torjunta-aineruiskutuksien urakkaan. Kemikaaleille altistuminen ei enää houkutellut ja viime syksynä viitisen vuotta välillä mieleen tulleeseen luomuvaihtoehtoon tartuttiin tosissaan. Pelto paranee luomun kasvukuntoon noin kymmenessä vuodessa, kun eloperäisen aineksen määrää on lisätty ja keinolannoitteiden vaikutus häipyy.
Lisätietoja:

Pirjo Siiskonen, puheenjohtaja, puh. 044 0752 755
Juhani Suomi, puh. 0400 564 268

Kysy kuvia: , puh. 0400 534 003

Kysy haastateltavaa viljelijää ja mentoria alueeltanne: , puh. 0400 534003

Tämän kannanoton loppuosa on julkaistu myös tiedotteena.