Keski-Suomen luomuyhdistys

Keski-Suomen_luomuyhdistys

luomuviikko2014_web_jpg

Keski-Suomen Luomuviikko 2014

Tervetuloa tutustumaan aitoihin luomumakuihin ja lähellä tuotettuun ruokaan.

Keuruu, Vehkomäen tilan vanha tupa, ti 30.9. ja ke. 1.10. klo: 14-19
Jämsä, S-market, ti 30.9. klo 13-17
Jyväskylä, Toivolan vanha piha, to 2.10. klo 10-14
Viitasaari, K-Supermarket, to 2.10. klo 9-17
Viitasaari, S-market, pe 17.10. klo 9-17

Keuruulla, Jämsässä ja Jyväskylässä mahdollisuus maistella luomupuuroa. Lisäksi tarjolla bussiretki Seinäjoen Luomupäiville 25.-26.11. (Ilm. viim. 31.10. p. 040-551 4503).
Tilaisuuksien järjestäjinä toimivat Ruokaketjuilla kasvuun –koulutushanke, Kasvi-idea Keski-Suomesssa ja Keski-Suomen luomuyhdistys.
Lisätietoja: www.ruokacentria.fi, www.proagria.fi/kswww.luomuliitto.fi/luomutuotteet/luomuviikko

TIEDOTE 8.4.2013

Keski-Suomeen perustettiin luomuyhdistys

Kiinnostus luomutuotteita kohtaan kasvaa. Suomessa myynti kasvoi viime vuoden aikana 20 %. Keski-Suomeen perustettiin lauantaina luomuyhdistys, jonka keskeisiä tavoitteita on lisätä yhteistyötä, jotta myös paikalliseen luomukysyntään voidaan vastata. Tällä hetkellä monet keskisuomalaiset luomuyritykset myyvät luomutuotteitaan pääkaupunkiseudulle.

– Hienoa, että nyt saimme myös Keski-Suomen mukaan Luomuliiton alueellisten jäsenyhdistysten verkostoon. Se että toimijat tuntevat toisensa, on kehityksen alku, toteaa Luomuliiton puheenjohtaja Jukka Lassila perustamiskokouksen jälkeen.

– Kutsumme kaikki kiinnostuneet tekemään kanssamme yhteistyötä, toteaa yhdistyksen tuore puheenjohtaja Anna Oksanen.

Oksanen itse on nuori luomutuottaja, jonka maatila on äskettäin siirtynyt luomuun. Uusia luomutuottajia tuli viime vuonna ennätyksellisen paljon, yli sata koko maassa. Keski-Suomen 16 uutta tilaa on keskiarvoa vähemmän. Tiloille on hyödyllistä tehdä yhteistyötä esimerkiksi rehuntuotannossa ja markkinoinnissa. Kun yhteistyökumppaneista on tietoa, on helpompi kehittää yritystoimintaa.

Luomuyhdistykset tuovat kuluttajat, tuottajat, yritykset ja muut alueen yhdistykset yhteen ja järjestävät esimerkiksi tapahtumia. Jyväskylän alueella toimivasta Osuuskunta Mukulaarista oli puheenvuoro perustamiskokouksessa ja sitä pidetään innostavana esimerkkinä siitä, miten kuluttajat ja tuottajat tekevät yhteistyötä. Kimmo Häkkinen, osuuskunnan aktiivi valittiin mukaan yhdistyksen hallitukseen.

– Ensimmäisiä tehtäviä on tietysti hankkia yhdistykselle jäseniä: kuluttajia, tuottajia ja yrityksiä. Tuottajajäsenet saavat yhdistykseen kuulumisen kautta Luomuliiton tekemää edunvalvontaa. Se on todella tärkeää juuri nyt, kun maatalouspolitiikka on murroksessa, toteaa Oksanen.

Yhdistyksen toimintaan voi tulla mukaan ilmoittautumalla sähköpostiryhmään. Yhdistyksellä on ryhmä myös Facebookissa. Toiminnasta tulee sellaista, kun jäsenet siitä haluavat ja tekevät.

– Toimintasuunnitelmassa on esimerkiksi tapahtumien järjestäminen kesällä ja lokakuun alussa olevalla valtakunnallisella Luomuviikolla, toteavat Marja Komppa, Sari Mäkinen-Hankamäki, Reijo Pirttimäki ja Juha Hankamäki, jotka myös valittiin yhdistyksen hallitukseen.

Lisätietoja:
Keski-Suomen luomuyhdistyksen puheenjohtaja, Anna Oksanen, , puh. 040 570 1814
Luomuliiton puheenjohtaja, , puh. 050 529 0482

www.luomuliitto.fi/keski-suomen-luomuyhdistys

Kevätkokous 2013

Lauantai 6.4.2013 klo 12-16
Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Rajakatu 35, R35_D110 Rajakabinetti.

Alustukset mm. Luomuliiton pj. Jukka Lassila, suoramyyntitilallinen Lauri Juhola ja Kimmo Häkkinen Osuuskunta Mukulaarista.
Yhdistys ei ole kokoontunut viime vuosina. Nyt valitaan hallitus ja puheenjohtaja, hyväksytään toimintasuunnitelma ja budjetti.

Kokoukseen ovat tervetulleita yhdistyksen toiminnasta kiinnostuneet. Ilmoittaudu (omakustanteisten) kahvitarjoilujen vuoksi viimeistään 2.4. , puh. 040 551 4503

Tervetuloa!

Tapaaminen 27.2.2013

Tule tapaamaan alueen luomutuottajia ja kaikkia luomusta kiinnostuneita.

Luomuyhdistys on elänyt hiljaiseloa, mutta nyt kiinnostusta taas on. Luomuyhdistys on apuna esimerkiksi uusien yhteistyökuvioiden luomisessa ja markkinointia pohtiessa. Alueella on uusiakin luomutuottajia. Suunnitellaan yhdessä toimintaa.

Tervetuloa mukaan!
Ke 27.2. klo 15-16.30
Kauppakatu 19 C 1 krs, Makumaa, Jyväskylä.

Lisätietoja ja ilmoittautumiset: Anna Oksanen, , puh. 040 5701 814
, puh. 0400 534003

Samassa paikassa kuin luomuyhdistyksen tapaaminen on klo 9.45 alkaen ProAgrian Kasvi-idea -hankkeen tapaaminen: Miten tuotan laadukasta luomuviljaa markkinoille?

Luomulehti_4_2014)Luomulehdessä Keski-Suomen alueelta

• 6/2014 Suomenkarja jalostuksen huipulla
  • 1/2013 Keski-Suomen luomuyhdistys herää!

www.luomulehti.fi