Kasvava kysyntä lisää luomukananmunantuotantoa Suomessa

Kananmunatuotannosta Suomessa on keskusteltu laajasti sen jälkeen, kun Lidl ilmoitti 5.9. ettei sen kaupoissa myydä enää jatkossa virikehäkkikanalassa tuotettuja munia, vaan ainoastaan lattiakanaloissa, ulkokanaloissa ja luomuna tuotettuja munia.

On hyvä, että Suomessa toimivien kauppaketjujen kiinnostus luomutuotantoa kohtaan kasvaa ja että kuluttajatutkimukset osoittavat luomutuotteiden kysynnän lisääntyvän. Vuonna 2015 Luomuelintarvikkeiden vähittäismyynti Suomessa kasvoi 6,7 prosenttia ja SOK:n ja Keskon luomutuotevalikoimassa kananmunat ovat olleet toiseksi myydyimpiä tuotteita.

Suomessa tuotetuista kananmunista 5% on luomua, ja vaikka tuotantomäärä kasvaa, on luomukananmunien osuus kaikista myydyistä kananmunista edelleen pieni. Luomumuniin kohdistuvan kasvavan kysynnän vuoksi on tärkeää, että luomumunia on jatkossakin kattavasti kuluttajien saatavilla ja että luomu on tuottajalle kannattavaa.

Luomukananmunien osuus kokonaismyynnistä on muissa pohjoismaissa Suomea suuremmalla tasolla. Ruotsissa 12% munista on luomua, Tanskassa 20%. Suomessa luomukananmunia tuotettiin vuonna 2015 48 kanalassa. Luomu on ympäristön kannalta paras vaihtoehto munantuotannossa. Moni kuluttaja myös ostaa luomumunia, koska kokevat niiden maistuvan paremmalle. Luomutuotannossa myös eläinten hyvinvointi on keskeisellä sijalla, ja muun muassa tämän vuoksi tuotantokustannukset ovat tavanomaista tuotantoa korkeampia. Oleellinen tekijä luomumunien hinnanmuodostuksessa on myös kanoille syötettävän luomurehun korkea hinta.

Luomukanalassa kanoilla on enemmän tilaa liikkua, istua orrella ja munia pesään kuin niin sanotuilla vapailla kanoilla, häkkikanoista puhumattakaan. Luomukanalassa pitää olla ikkunat ja päivänvaloa. Eläimet pääsevät kesällä raittiiseen ilmaan ulkoilemaan sekä etsimään maasta matoja ja hyönteisiä. Luomutuotanto on sertifioitua tuotantoa ja sääntöjä valvotaan tarkastamalla tila vähintään kerran vuodessa. GMO-rehujen syöttäminen luomukanoille on kielletty.

Luomu on tavanomaista tuotantoa haasteellisempaa, sillä tuottajalla on enemmän velvoitteita kirjaamisvaatimusten, noudatettavien sääntöjen ja tarkastusten osalta. Jotta Suomessa voidaan jatkossakin  vastata vankasti kotimaisella luomukananmunantuotannolla kasvavaan kuluttajakysyntään, tulee luomukananmunantuotannossa pyrkiä vähentämään byrokratiaan käytettävää aikaa ja pitää tuottajahinnat kannattavalla tasolla.

Pauli Talvitie
Luomuliitto