Kansanedustajat vauhdittaisivat elintarvikkeiden suoramyyntiä

Luomuviikon paneelikeskustelussa kansanedustajat kertoivat haluavansa kehittää elintarvikelainsäädäntöä niin, että maataloustuottajien on helpompi myydä tuotteitaan suoraan kuluttajille.

Kuluttajat haluavat nyt luomu- ja lähiruokaa ja se vaikuttaa myös säädöstyöhön. Vuoden 2011 elintarvikelain uudistus oli myös korjausliike edelliseen lainpäivitykseen, jota määritti turhan tiukka EU-lainsäädännön tulkitseminen.

– Edelleen on hyödyntämättä joustoa, jonka avulla esimerkiksi Saksassa on enemmän suoramyyntiä kuin täällä, toteaa Luomuliiton puheenjohtaja Jukka Lassila.

Vuonna 2011 tulleet lievennykset eivät myöskään vielä toteudu tasapuolisesti eri kunnissa. Yrittäjät kertovat, että yritystoiminta menee mahdottomaksi tiukan byrokratian takia.

Panelistit olivat yksimielisiä siitä, että suoramyynti ei ole näpertelyä vaan se on mahdollisuus, joka voi vaikuttaa olennaisesti maaseudun virkeyteen.

– Luokitukset vähäriskiselle toiminnalle pitäisi saada löyhemmäksi, niin että tuottajat voisivat myydä isompia määriä suoraan kuluttajille tai lähikauppoihin, vaatii Lassila.

– Kun volyymit ovat pieniä, myös riskit ovat pieniä, toteaa MTK:n ruokakulttuuriasiamies Anni-Mari Syväniemi.

Reijo Hongisto (PS) kritisoi sitä, että teurasjätteistä esimerkiksi ns. suolipussi on luokiteltu ongelmajätteeksi, joka pitää kalliiseen hintaan kuljettaa yhteen käsittelylaitokseen koko Suomesta, vaikka se elävän eläimen sisälläkin on vain ohuella kalvolla erillään arvokkaimmasta osasta eli sisäfileestä.

Kasvot luomulle

– Ruoka tarvitsee kasvot, totesi maa- ja metsätalousvaliokunnan puheenjohtaja Jari Leppä (Kesk.) paneelissa.

Luomuliitto järjestääkin jo Luomuinstituutin kanssa yhteistyössä Kasvot luomulle -valmennusta pienyrittäjille, jotta yrittäjät voivat viestiä selkeämmin tuotteistaan myös esimerkiksi sosiaalisessa mediassa ja pakkauksissa.

– Verkkokauppa lisääntyy ja syntyy aivan uudenlaisia yritysmuotoja. Se voi tuoda luomukuluttajan kohtaamiseen kiinnostavia mahdollisuuksia, kertoo valmennuksen markkinointiasiantuntija Tiina Rintanen.

Luomuviikon paneelikeskustelu käytiin Helsingin Narinkkatorilla, jossa Luomuliitto tekee yhteistyötä Osuuskunta Oma maan pystyttämän ravintolateltan kanssa. Paneeliin osallistuivat mainittujen lisäksi
Markku Eestilä (Kok.), Mats Nylund (RKP), Eila Tiainen (Vas.), Touko Aalto (Vihreiden vpj.) ja Eviran edustajana huoneistohygienia jaostopäällikkö Pirjo Korpela.

Lisätietoja: Jukka Lassila, puh. 050 529 0482

Luomuviikko: www.luomuliitto.fi/luomutuotteet/luomuviikko

Helsingin Narinkkatorin 2.-5.10. ohjelma: www.luomuliitto.fi/luomuviikolla-narinkkatorilla