Ilmastosopimuksen tavoitteiden toteutumiseen tarvitaan mukaan peltomaiden panos

IMG_3017.JPG rajattuPariisissa 195 valtiota sitoutuivat pitämään ilmaston lämpenemisen selkeästi alle 2 asteessa ja pyrkivät pitämään sen alle 1,5 asteessa. Jotta tavoitteeseen voidaan päästä, luomun kattojärjestö IFOAM kehottaa valtioita sisällyttämään agroekologisia käytäntöjä ilmastopolitiikkaansa. Maatalouden täytyy siirtyä ilmastonmuutoksen edistäjistä sen ratkaisijoihin.

Pelkästään tämän vuoden aikana, keinolannoitteiden käyttö tuottaa enemmän kasvihuonekaasupäästöjä kuin kaikki henkilöautot ja kuorma-autot Yhdysvalloissa. Keinolannoitteet myös tuhoavat peltomaita ja ekosysteemejä, toteaa IFOAM tiedotteessaan.

– Samalla kun toivotamme tervetulleeksi ilmastosopimuksen toteamme, että pyrkimykset hidastaa ilmastonmuutosta eivät auta maanviljelijöitä, jotka taistelevat ankarien ilmastonmuutoksen ilmenemismuotojen kanssa jo nyt, sanoo vaikuttamistyönjohtaja Gábor Figeczky IFOAMista.

Viljelijöiden mahdollisuuksia tuottaa ruokaa itselleen ja kasvavalle maailman väestölle tulee edistää ilman, että se pahentaa ilmastonmuutosta ja heikentää maatilojen kykyä sopeutua muutoksiin. Päättäjien täytyy antaa työkaluja ruoantuotannon menetelmiin kuten luomutuotanto, jotka sekä vähentävät päästöjä että sitovat hiiltä maahan.

Köyhille viljelijöille, jotka elävät ilmastonmuutoksen pahimmin pieksemillä alueilla, ilmastosopimus antaa toivoa paremmasta tulevaisuudesta, mutta ei vielä vakuutusta siitä, että tehokkaat toimet korvaavat nykyiset käytännöt. IFOAMin mukaan tarvitsemme edelleen sitovat vaatimukset taloudellisista panostuksista yksittäisiltä valtioilta – niiltä, jotka ovat vaikuttaneet eniten ilmastonmuutoksen syntymiseen.

Ranskan 4/1000-aloite on ensimmäinen askel oikeaan suuntaan. Sen tavoitteena on osoittaa, kuinka terveillä pelto- ja metsämailla on merkittävä rooli ruokaturvan luomisessa ja ilmastonmuutoksen torjumisessa. Kannustamme muita valtioita yhdistämään voimat allekirjoittaneiden kanssa, toteaa IFOAM tiedotteessaan.

Lisätietoja:

MMM: Suomi mukaan Ranskan maaperäaloitteeseen